Busynya hari ini..

Wednesday, March 25, 2009 Edit This 7 Comments »
Hari nie aku nak kongsikan 'kesibukan ' ku sebagai ibu dan surirumah sepenuh masa yang tak pernah berenggang dengan anak2. Gambar nie aku rakamkan sebelum kami pergi mengambil Iffa di sekolahnya pada lebih kurang 11 pagi.

Sementara menunggu Iffa habis sesi sekolahnya kami pun bergambar dalam kereta kancil belasahanku.. My hubby bought for me.. Kereta second hand je tapi bersyukur sangatla sebab banyak memudahkan pergerakanku.

Bergambar sekejap di hadapan SK Sijangkang Jaya.. Selepas tu kami bergerak pula ke Klinik TPG untuk check up kandungaku yang telah mencecah 32 minggu.

Sampai di Kllinik TPG orang tak ramai cepat sikit giliran aku tiba. Sementara tu aku tangkap gambar anakku yang sebenarnya takut betul bila pergi hospital. Tapi kali ni menyeringai pulak dia.

Alamak nie yang boring ni kena gi makmal ambil urine test n sample darah. Nasib baik cucuk sikit je kat jari.. Gambar boringku yang sempat dirakam...

Haa sikit je kan tak sakit pung...


Opps lupa lak nak bagitau sementara aku pergi ke makmal yang lain bangunannya, aku tinggalkan anak2ku dengan nurse pelatih kat situ sekejap. Ni gambar anak2ku yang melompat kesukaan sejurus aku melangkah masuk ke pintu. Diorang risau kot takut aku tinggalkan diorang kat situ..


Habis je check up kami pun balik ke rumah sewaku di Taman Sri Medan, sempat beli lauk siap kat gerai berhampiran rumah. Aku rasa tak padan pulak bila beli lauk siap ni agak mahal, 2 ketul ikan pari masak asam pedas dan 2 ekor ikan goreng berharga RM9 padahal kalau masak sendiri aku boleh dapat 4 ekor ikan untuk digoreng, sedikit sayur dan lauk ikan berkuah dengan harga yang sama. Iskk tak padan betul... Tapi hari ni je aku beli lauk siap sebab my hubby takde kat rumah hari dia gi Penang selama 2 hari sejak semalam hari ni dia balikla..

Sekian saja yang dapat aku nukilkan di sini. Buat Suraya yang kata wajahku tak banyak beza sewaktu bersekolah dulu dan sekarang cuba perhati betul2 kot2 tersilap.. Sebab rupa waktu remaja dan ibu beranak lima sudah tentu ada bezanya...

Saja ja upload gambar2 terkini nak bagi kau tengok aku yang TERKINI.. he he

Segalanya tentang blog - 2

Tuesday, March 24, 2009 Edit This 4 Comments »
Sorry Suraya tak minta kebenaran pun amik gambar dari blog ko.

Warm welcome to my old friend Intan Suraya Dato Hj Surani. Kawanku semenjak usia 13 lagi. Sama kelas dari tingkatan 1L di Sekolah Menengah Convent Klang sampailah form 5 kan?

Terkejut apabila mendapat 1 comment from superstar, sapa pulak superstar tu rupanya Intan kawan suka dan dukaku dulu. Tetapi masa menjarakkan hubungan kami. Seingatku last sekali bertemu dengan Suraya sewaktu majlis perkahwinanku pada tahun 2000.

Rupanya sekarang dia dah mempunyai kerjaya yang agak stabil. Bekerja di bahagian Human Resource di Petronas KLCC. Bukan calang2 tempat kerja tu. Congaratulation. Aku? Macam nilah banyak menghabiskan masa di rumah bersama anak2 dan suami.

Dah berubah? Sejak hari pertama aku begelar isteri aku rela melepaskan segalanya demi kebahagian suamiku yang tercinta yang meminta aku supaya berhenti bekerja demi menumpukan sepenuh masaku membantu suamiku membentuk sebuah keluarga yang dia inginkan.

Jangan terkejut tapi aku tetap macam dulu masih suka buat stupid joke.. terima aku seadanya ok.

Dengan takdir yang telah ditetapkan oleh Allah swt hari ini aku dapat berhubung semula dengan kawan lamaku dan doaku semoga dia sentiasa berbahagia dengan kehidupannya kini.

Sekali lagi kami dapat mencapai tujuan utama membina blog supaya kita sentiasa berhubung dengan sanak saudara dan rakan taulan yang lain.



Segalanya tentang blog

Tuesday, March 24, 2009 Edit This 13 Comments »
Blog telah di perkenalkan oleh suamiku lebih kurang bulan november yang lalu. Pada mulanya aku sendiri tak tahu apakah blog sebenarnya. Ketika kami mula menulis dalam blog aku banyak meluahkan kisah2 tentang anak2, perasaanku sebenarnya apabila menjadi ibu. Seronok juga pada mulanya kerana aku jadikan blog kami sebagai diari ku menulis agar ianya dapat di baca oleh anak2 dan suamiku kelak. Agar mereka semua tahu bahawa dalamnya kasih sayangku kepada mereka semua.

Apabila aku dah banyak menulis tentang kisah keluarga kami, sudah tentu aku inginkan kelainan dengan menulis kisah2 ahli keluarga yang lain yang aku fikir sesuai untuk di baca oleh orang lain tentang apa yang ada dalam fikiranku tentang mereka. Memang aku sentiasa kasih dan sayang kepada ahli keluarga yang lain tapi tak terucap oleh kata2.

Kita tak dapat meluahkannya secara lisan tetapi melalui penulisan ianya lebih bersifat neutral. Tetapi baru aku sedar kini melalui penulisan ianya lebih banyak mengundang salah faham. Bila di ingat tujuan utama suamiku mengajak ahli keluarga yang lain memulakan blog mereka sendiri agar kami sentiasa tahu perkembangan mereka semua walaupun kami jarang berhubung.

Bukanlah tujuan kami untuk berlawan siapa paling advance atau siapa paling lawa blognya. Tetapi tidak salah kita berkongsi maklumat tentang blog. Kerana blog kami pun terlalu banyak kekurangannya berbanding dengan blog orang lain.

Dengan apa yang berlaku baru2 nie menimbulkan banyak kesalan dalam diriku. Tetapi ingin di jelaskan disini tujuan utama kami memulakan blog hanya untuk mencoretkan kisah2 kami sekeluarga agar anak2 dapat membacanya kelak.

Pada mulanya kami banyak membaca blog abang iparku, Bacat dan kami seronok membaca kisahnya kerana walaupun masing2 mempunyai telefon tapi mereka jarang berhubung. Suamiku banyak bercerita tentang kisah keluarganya kepadaku melalui penceritaannya aku tahu bahawa suamiku sangat merindui kehidupan bahagianya sewaktu membesar bersama kakak2, abang dan adiknya.

Tetapi kini dia hanya menunggu musim hari raya untuk berkumpul sesama mereka. Sebab itu aku tak kisah setiap kali hari raya kami selalu pulang ke kampung halamannya kerana bagiku sudah tentu di pihakku aku dapat selalu berjumpa dengan mak dan adik beradik yang lain lebih kerap kerana kami tinggal di satu negeri yang sama. Tetapi berlainan dengan suamiku yang jarang bertemu dengan adik beradiknya yang di kasihi.

Dan kini adiknya Dik Die juga dah memulakan blognya sendiri. Dan aku rasakan ianya suatu yang positif kerana masing2 dah mempunyai keluarga sendiri jadi melalui blog kami lebih mengetahui kisah suka duka mereka di perantauan. Blognya juga dah semakin menarik..

Begitu juga dengan Bacat, Kak Yam, Ma'ie, Naim, Aina dan Nana (malangnya blognya kurang active) teruskan menulis blog yang positif dan kita sama2 berusaha agar orang lain tak tersinggung dengan penulisan kita.

Saya juga perlu selalu mengingatkan diri sendiri agar penulisan saya tidak menyinggung mana2 pihak. Dengan banyaknya sifat2 mazmumah yang ada di dalam diri saya sendiri saya tak mampu mengawalnya kerana kurangnya iman dan pengetahuan atau peradaban ketika berusan dengan orang.

Setiap manusia ada melakukan kesilapan begitu juga saya jadi di kesempatan ini saya ingin memohon seribu kemaafan kepada pihak2 yang telah banyak tersinggung dengan kata2 dan sikap saya selama ini.

Ku akui kelemahan ini..
Ku insafi kekurangan ini..

Tak tahu mengapa tiap kali berbuat kesalahan selagi tak meminta maaf hati ku tak tenang...


Maaf di atas segalanya.

Pengalaman baru..

Monday, March 23, 2009 Edit This 0 Comments »
Isnin, 16 Mac lalu aku membawa Ammar check up di Klinik Pedeatrik di HTAR Klang. Kali nie berjumpa ngan doktor pakar untuk pemeriksaan TB yg testnya telah dilakukan pada hari Jumaat lalu. Alhamdulillah tiada reaction di lengan yang telah disuntik itu.

Kesian jugak aku pada Ammar kerana bermacam2 ujia telah dilakukan ke atasnya. Ujian darah toksah cakapla sampai tak terkira aku di buatnya. Tiap kali nampak jarum suntik dah menangis dia, jenuh nak pujuk. Nak marah kesian pulak.

Selepas kira2 dua jam kami sangkut di sana kerana kad hilang kata nurse membuatkan aku naik darah. Yelah mana taknya bila melihatkan sudah ramai orang yang sama2 sampai pagi (7.30 pagi) tadi beransur2 pulang tetapi kami sampai pukul 10 masih belum di panggil lagi tanpa memberitahu apa2 pun.

Setelah tidak dapat menanggung resah akhirnya aku bertanya kepada nurse yang bertugas di meja pendaftaran tetapi dia hanya berkata "Sabar tunggu giliran..". "Aik, saya dah sabar selama dua jam tengok orang yang sama2 datang pagi tadi dah balik..apa sebenarnya yang berlaku ni?" Aku mula bertanya.

"Kad puan hilang, tunggu kami cari.." Terus menyirap aku dengar kata2nya lantas terus bertanya" Habis, kalau dah hilang takkan nak suruh saya tunggu sampai tutup. Takde cara lain ke?"

"Sabar puan kami akan cuba cari.." Kata nurse yang bertugas itu.. Aku tak mampu tunggu lagi pasal Ammar asyik merengek ajak balik mujur anak2 yang lain aku tinggalkan di rumah mak. Lalu aku berindak mengetuk pintu Ketua Jururwat, nasib baik KJ tu baik orangnya dan mendesak nurse2 yg lain cuba mencari. Tak sampai 15 minute nama Ammar di panggil dan aku diberitahu ada nurse yang salah letak kad Ammar. Nasib baik aku bertindak berjumpa KJ kalau tidak aku mungkin terpaksa menunggu selama beberapa jam lagi akibat kemalasan nurse2 yg lain.

Dalam fikiran patut pun KJ tu jadi ketua disitu pasal memang berdedikasi dalam melaksanakan tugasnya.

Pada pukul 10.40pagi kami keluar dari bilik doktor pakar lalu pergi ke farmasi untuk ambil ubat yang diberikan.

Hari tu buat pertama kalinya aku membawa Ammar naik bus balik rumah mak. Nak save duit. Seronok betul Ammar. Tetapi yang boringnya tiap kali bas berhenti sibuk tarik tangan nak naik.

Terpaksalah aku memujuk bas tu burukla.. bas rosakla, habis minyakla nak elakkan Ammar bising.

Lama jugak kami menunggu bas nak ke Taman Sentosa.. kira2 sejam kemudian baru bas yang di nanti tiba.

Menyeringai Ammar sebaik kaki melangkah naik ke atas bas. Seronok sangat dia. Tetapi malangnya tempat duduk penuh kami terpaksa berdiri kira2 15 minute. Terfikir juga dengan keadaanku yang sedang sarat sambil memimpin anak takde pulak orang yang sudi memberikan tempat duduk. Issk tak prihatin juga orang2 M'sia ni. Terhoyong hayang kami dua beranak di buatnya khuatir jugak aku kalau2 aku terjatuh.

Sebaik dapat tempat duduk aku terus berikan tempat duduk kepada Ammar di tepi cermin bas. Saja nak bagi dia seronok menikmati pengalaman barunya menaiki bas.

Begitu asyik dia memerhatikan keadaan sekeliling dan sesekali memanggilku sambil menunjukkan anjing, lori yang besarnya sama dengan saiz bas yang kami naiki. "Mama tengok loyi kuta kayi.." Maksudnya mama tengok lori besar sekali. Aku hanya mengangguk2 melayan karenahnya. Sambil bertanya, " Best tak naik bas?" Dia jawab "Best tangat.."

Best hampir nak tercabut pinggangku di buatnya.. Dua hari selepas itu sekali lagi kami terpaksa berulang alik kehospital selama 3 hari berturut. Kali nie aku bawak kereta sendiri dengan membawa keempat2 anak2 ku.

Serik nak naik bas... Lambat, penat dan sebagainya. Terfikir jugakaku macam nilah yang mak aku rasa waktu kami kecik2 dulu hari2 berulang-alik ke pasar untuk membeli bahan mentah untuk di jual di gerai tepi jalan bagi membesarkan kami adik beradik.

Maafkan Ieda mak kerana banyak mengguriskan hati dan perasaan mak. jasa mak sampai bila2 Ieda tak dapat balas. Ieda selalu berharap Ieda dapat menggembirakan hati mak dan membantu semampunya agar mak sentiasa gembira dan senang hati.



Inilah ibu yang melahirkan dan membesarkanku, Nortifah Abd Rahman.
Hargai dan sayangi ibu kita kerana pengorbanan mereka dalam membesrkan kita tak dapat dibalas selama2nya.

Sekadar bercerita

Tuesday, March 17, 2009 Edit This 0 Comments »
Assalammualaikum...

Sudah hampir 5 hari tidak ada new post untuk blog kerana kesibukan selepas pulang dari kampung pada hari Ahad lalu keesokannya pula hantar Ammar ke hospital untuk pemeriksaan dan baru pagi ini ke klinik Ibu dan Anak untuk pemeriksaan kandungan pula.

Sepanjang minggu lepas banyak sungguh perkara yang berlaku. Di kampung berbeza cerita sekembali kami ke Klang pun ada cerita sendiri.

Di kampung cerita tentang kewujudan blog di kalangan ahli keluarga menjadi tajuk utama. Ada yang seronok bercerita tentang cerita yang telah dipaparkan di blog masing2, ada pula yang baru ingin memulakan blog (amat di galakkan), dan ada pula yang mengkritik blog orang lain hingga hampir mewujudkan perbalahan tetapi akhirnya keadaan dapat di kendurkan apabila masing2 mula melarikan diri dari membicarakan topic tersebut.

Kelakar pun ada apabila orang yang cuba di kenakan berubah muka dan tukang usik pula sibuk gelakkan orang yang nak dikenakan. Menurut suamiku perkara itu adalah perkara biasa apabila berkumpul yang penting mereka tidak simpankanya di dalam hati.

Tetapi bagi saya kejadian seumpama itu agak janggal kerana ianya boleh mengecilkan hati orang lain kan tak berapa elok keadaan itu. TAPI yang tak tahannya saya pun turut terjebak apabila cuba komplot dengan orang lain untuk sengaja cari pasal. HE He He tah pape ntah. Maaf yek ianya di luar kawalan.




Bersama keluarga angkat di kampung ( Sebelah kira saya Norfaizura dan ibunya. Manakala Kak Balqis di kanan sekali).


Yang seronoknya kami dapat berjumpa dengan keluarga angkat di kampung, beramah mesra dengan orang2 yang membantu didalam majlis perkahwinan (rewang). Dan beberapa org jiran sekampung yang begitu ramah dan mesra.

Tetapi saya tak turut serta dalam membantu tang memasak sebaliknya menyibukkan diri memasukkan gula2 kedalam bekas telur. Dan buat kerja yang mudah2 je.Itu adalah kelemahan saya kerana kekok untuk buat perkara yang sama seperti orang di kampung. Tetapi sebolehnya di kawasan Tmn Medan saya sebolehnya cuba turut serta untuk membantu dengan meminta tunjuk ajar jiran sekeliling.



Kak Nab (kiri) dan Kak Balqis ( kanan) yang menjadi penyambut tetamu pada hari itu. Entah apa yang di tengoknya. Mungkin gambar di bawah ni kot. Hik Hik


Jangan terkejut. Majlis ni bukan majlis black metal tau dan ianya bukan kepala kambing tetapi kepala kerbau yang di korbankan untuk kenduri hari itu. Bapak qiqahkan anak2 kami dan anak Mat.

Pendek kata kejadian yang tak berapa seronok yang terjadi dapat di tenggelamkan apabila berjumpa dengan kakak2 ipar yang baik2 semuanya terutama Kak Balqis, Kak Nab, Kak Yam yang saya selesa untuk berbual bergurau senda begitu juga dengan Kak Jah yang sibuk uruskan anaknya yang comel dan keletah (Iman).

Begitu juga dengan isteri Abg Mat Sanusi yang mempunyai nama yang sama dengan saya tetapi jauh berbeza dari segi kelakuan kerana bagi saya Kak Ida seorang wanita yang lemah lembut, sopan santun dan banyak sifat baik di dalam dirinya sedangkan saya sangat banyak kekurangan diri.



Bertudung pink itulak Kak Ida isteri Abag Mat Sanusi seorang yang cantik dan mempunyai sifat2 wanita yang kaya dengan ciri2 wanita sebenar.

Kak Balqis dia umpama seorang ibu kepada saya kerana usianya yang sama dengan Mak. Dia sentiasa tersenyum dan menurut suamiku watak Kak Balqis seperti arwah ibunya.

Kak Nab pula saya rasa antara banyak2 kakak dialah yang paling rapat dengan kami kerana dia adalah orang pertama yang saya kenali di kalangan ahli keluarga suami dan juga anak2 Kak Nab (Hakim dan Naim) juga pernah duduk seketika bersama kami untuk praktikal di tempat kerja pak ciknya.


Saya bersama adik ipar Rohani ( sempat bertukar baju dengan saya kerana baju yang saya baru tempah tak muat di pakai, tima kasih ) yang baru sampai dari Rompin dan bertudung purple itulah Kak Yam.

Saya sangat beruntung kerana dapat mengenali mereka semua kerana dengan mengenali mereka saya dapat menilai diri sendiri yang banyak keburukannya dan saya perlu banyak berubah. Mungkin sekiranya saya tak mengenali kebanyakan mereka di kampung saya selesa dengan gaya hidup yang saya lalui sebelum ini. Sedangkan tiada ketenangan di dalam hidup walaupun orang melihat kita sentiasa gembira kerana saya tahu itu semua hanya pura2.

Wednesday, March 11, 2009 Edit This 0 Comments »
Sebenarnya gambar nie telah pun di uploadkan di arriesfamily.blogspot tetapi saja saya nak uploadkan sekali lagi untuk tatapan Naim yang rajin bertanyakan khabar. Tima kasih Naim.


Gambar ni pulak sewaktu di Hospital Banting pada hari Ahad lalu. Waktu gambar nie diambil sebelah je bengkak tetapi kini di kedua2 belah. Harap2 antibiotic yang doktor bagi dapat kecutkannya sekiranya masih tak susut diorang akan buat x ray.

Tak la besar sangat kan tapi takut makin membesar je. Mintak2 hanya tonsil sebab tonsil tak la bahaya berbanding dengan leukimia dan tibi. Sekarang ni diorang tengah check darah tengok kalau ada sakit tibi atau leukimia. Sekiranya tak dapat panggilan telefon dari pihak hospital sehingga hari Isnin nie kira ok la tu.

Terima kasih kerana ambil berat ye Naim.









Dugaan..

Monday, March 09, 2009 Edit This 0 Comments »

Semoga Ammar sentiasa sihat dan ceria selalu.

Sekali lagi dugaan menimpa kami sekeluarga. Dengan kelembapan ekonomi yang melanda dunia sekarang sedikit sebanyak tempias kena kepada kami sekeluarga. Bukan itu sahaja kerisauan kami terhadap kesihatan anak, Ammar juga amat merunsingkan.

Selepas ditegur oleh Makcik Anna tempoh hari baru saya terperasan tentang benjolan di bahagian bawah telinga Ammar. Tengahari tadi pergi ke klinik untuk mendapatkan consultancy dari Dr Rohani tentang apa sebenarnya penyakit Ammar. Menurut Dr Rohani ada banayk kemungkinan diantaranya mungkin hanya jangkitan bakteria disebabkan pemakanan. Sekiranya tidak susut mungkin juga disebabkan penyakit yang lebih berbahaya iaitu LEUKIMIA. Tetapi itu hanya suspect Dr untuk menghilangkan kerisauan perlu di lakukan ujian darah untuk mengesahkannya jika bukan ia hanya penyakit biasa yang boleh susut.

Aggh hampir tercabut jantungku dibuatnya diharap jangkaan Dr itu meleset sama sekali. Insyaallah esok akan ku bawa Ammar secepat mungkin untuk jalankan ujian darah dan akan berjumpa dengan pakar ENT si klinik rawatan harian di hospital tengku ampuan rahimah.

Hanya harapanku bengkak itu adalah bengkak biasa yang dialami oleh kebanyakan kanak2 yang berkaitan dengan cara pemakanan sahaja.

Ya Allah berikanku kekuatan dalam menempuhi ujian yang engkau berikan. Anak adalah pemberianMu yang tidak ternilai aku berharap semoga anak2ku dapat membesar di hadapan mataku tanpa menghadapi banyak kesukaran. Aku redha dengan ketentuan yang Engkau berikan terhadapku tetapi aku mungkin sedikit tewas apabila Engkau berikan ujian apabila ianya melibatkan anak2ku. Di harap Engkau sentiasa membimbingku dalam menghadapi semua ini.

Kecoh..

Wednesday, March 04, 2009 Edit This 0 Comments »
Sekali lagi kecoh dibuatnye bila Dina sekali lagi terpeliot tangannya. Kali nie bukan aku yang buat tapi abahnya...

Asal kejadian nak main tolak2 aku perasan jugak corak permainan tu tapi tak sangka Dina sekali lagi mengadu sakit di bahagian yang sama tempoh hari.

Issk..risau jugak tapi aku faham sangat Dina tu kekadang sakitnyer sikit tapi melebih2 je. Akhirnya malam Ahad itu hari bawak jugak dia gi berurut kat rumah kawan abah, Farid. Esoknya ok je tangan dia...

JANGAN MUDAH TERTIPU...


Siapa yang akan tak tertipu bila melihat wajah Dina yang dalam kesakitan nie?? Ciannyer...

Masa pergi terlalu cepat tinggalkanku...

Sunday, March 01, 2009 Edit This 2 Comments »
Dalam meniti arus kehidupan tak semestinya jalan yang kita pilih sentiasa benar dan betul. Mungkin betul bagi kita TETAPI apa pula pada pandangan orang lain. Kadangkala kita dapat melihat sesuatu dari beberapa sudut yang kita pernah terbaca terdengar atau terlihat bahawa apa yang dilakukan oleh orang sekeliling kita itu salah. Adakah kita perlu membiarkan sahaja atau beri pandangan yang boleh diterima.

Tapi adakah pandangan kita itu memang benar atau kita hanya RASA aje..Jika benar bagaimana kita nak memperbetulkannya. Siapalah kita untuk memberi teguran atau pandangan sekiranya kita juga tak sukses dari segi harta dan ilmu dunia untuk menegur orang yang kita ambil berat halnya. Kerana itulah nilaian manusia orang yang berada itu lebih bernilai perndapat mereka berbanding dengan orang biasa2 aje.Nak dibiarkan kita sayang dan ambil berat kepada mereka tetapi jika kita tegur bimbang salah faham akan tujuan sebenar kita.

Sedih kecewa dan pelbagai perasaan kurang senang berbaur di jiwa. Nak memerhati sahaja bimbang sekiranya kita mementingkan diri dan hanya melihat mereka melakukan kesilapan demi kesilapan.

Mungkin jika sekiranya perhubungan kita dari dulu memang rapat dan akrab tidak akan berlaku sebegini. Begitu juga halnya dengan anak2 dan orang tersayang sekiranya mereka berasa selesa dan rapat dengan kita mungkin pandangan kita boleh di ambil kira.

Bersyukurlah kepada sesiapa yang mempunyai ibu yang dapat menjadi ibu, kawan dan sahabat yang sentiasa memberi nasihat dan dorongan terhadap mereka dalam meniti kehidupan. Hargailah mereka kerana bukan semua orang bertuah memiliki ibu yang rapat dan sentiasa berada dan memahami setiap situasi yang dialami anak2.

Adakah kerana kurangnya keilmuan dalam perhubungan yang menjadi punca masalah keakraban antara ibu atau bapa terhadap anak2 atau mereka tidak peduli hati dan perasaan anak2 dan mereka menganggap bahawa tidak perlu menjaga hati anak2 sebaliknya anak2 yang perlu menjaga hati ibubapa. Itulah kesilapan ibubapa (aku juga begitu) marah ikut suka, tanpa memikirkan perasaan mereka.

Oleh itu aku berharap anak2ku tak akan berasa dipinggirkan walaupun mereka sudah mempunyai keluarga sendiri kelak. Kerana kutahu kasih sayang itulah makanan jiwa bagi setiap manusia.

Apa yang cuba kusampaikan disini? Fikirlah sendiri...

Melihatkan koleksi gambar2 terdahulu cepat sungguh masa kurasakan berlalu. Eqal sedang memangku Arrie kini telah berusia 19 tahun, Ajip dah lain benar mukanya (gemuk), Hani semakin meningkat remaja. Adik2ku semakin jauh kurasakan... Semakin kurang memahami perasaan mereka.Aku sentiasa mendoakan terbaik untuk mereka. SEdihnya m asa yang terlalu cepat meninggalkan ku yang tak mungkin terkejar oleh sesiapa yang pasti hargai masa kini agar tak menyesal di kemudian hari...