Tabiat...

Saturday, October 30, 2010 Edit This 0 Comments »
Ada banyak tabiat yang boleh dijadikan tabiat.. tabiat ke tebiat.. entah hantam sajalah itulah masalahnya kalau bahasa melayu pun cukup2 lepas je.. eheh..

Aku pun entah nape hari ini boleh dikatakan buang tebiat... satu hari boleh post sampai 3 kali.. kalau malas nak update berbulan pun aku buat dek je..

Hari ni boleh dikatakan hari free ku.. pagi2 bangun sembahyang subuh dan lolap balik kasi tangkap leleh.. bangun blk kul 9.. sarapan then join hubby tengok movie.. anak2 tengah main game on9.. takpela dah sebulan aku suh mengadap buku untuk periksa akhir tahun yang baru habis semalam.. keputusan yang sudah diterima adalah dalam dua paper..agama n sains untuk Arrie.. Alhamdulillah kedua2 nya mendapat keputusan yg boleh dikatakan bagus.. Ag = 92 Sains = 89.. hasil usahanya sebulan untuk bersedia.. Iffa pula BM1 dan 2 kedua2nya memperoleh markah 83 dan 87%.. Alhamdulillah usahalah lagi anakku lihatlah hasilnya jika kita berusaha...

Dlm kul 10 lebih aku minta semuanya bekerjasama membantu mengemas rumah.. anak2ku aku beri mereka tugasan untuk mengemas bilik2 di bahagian atas.. untuk suamiku pula tanpa disuruh membantu menyidaikan kain baju yanh sudah dibasuh.. kemudian dia pergi ke pasar untuk membeli bahan basahan untuk dimasak tengahari nanti...

Sebelah petang selepas makan tengahari sambung tgk movie then sampai kul 5 anak2 pulak bermain diluar bersama anak2 jiran.. hubby tidor kekenyangan..

Sekarang diwaktu jari jemari ku sedang menaip2 anak2 sedang membaca buku yang baru aku belikan.. untuk Arrie aku belikan novel kanak2 Iffa juga begitu.. Ammar pulak buku kira2..dan Dina buku mewarna..mereka sekarang sedang asyik membelek2 buku.. dan babahnya pula sedang berada di Bt Pahat menghadiri jamuan makan akhir tahun syarikat..

Indahnya kehidupan berkeluarga ku rasakan bilamana banyak aktiviti bersama keluarga dapat dihabiskan bersama...

Bila angin kus2 dah mai.. emosi pun jadi tak stabil..

Saturday, October 30, 2010 Edit This 0 Comments »

Belek2 gambar2 lama kat computer jumpa balik gambar ni.. rindu rasanya dengan adik2 ku yang aku sayang.. diorang dah besar.. makin lama rasa makin jauh pulak perhubungan kami.. seolah2 aku dah tak kenal diri mereka lagi.. sedih pulak rasanya.. sebak.. aku ni kategori orang yang mudah emo.. yang mudah tersentuh.. mudah rasa sedih..



Gambar2 ni ketika mereka dibawah jagaan aku bila mak pergi haji 2 thn lepas.. entah diorg suka atau tak ketika duduk ngan aku dulu.. jahatkah aku pada mereka.. adakah mereka rasa aku menganiayai mereka.. entahlah yang pasti aku sayang kan diorg ni.. dan aku rasa aku cuba sebaik2nya menjaga amanah yang mak berikan pada masa tu.. sebab aku yang bersunguh2 mendesak mereka duduk dengan aku.. bukan apa sebab nak kembali macam dulu duduk serumah...

Ajip.. dulu masa dia kecik2.. aku selalu bawak dia jalan naik moto.. kalau balik kerja, pergi kedai aku suka angkut dia.. aku bawak dia ikut aku naik bas jalan2 Klang pun pernah gak.. masa tu umur dia lebih kurang 2 tahun.. comel dia dulu masa kecik2.. sekarang umur dia dah pun 13 tahun.. aku harap dia belajar rajin2.. fikirkan masa depannya.. hormati mak dan adik beradik yang lain.. jaga akhlak dan perangai jangan tinggal solat.. kakcik sayangkan Ajip.. nak tengok Ajip berjaya bila dewasa.. belajar tau.. jangan main je.. kalau Ajip nak berjaya akan datang, kena ubah sikap dari sekarang.. yang lain2 ok.. tang belajar tu kena usaha sikit ek.. semua orang sayangkan Ajip.. kami semua hanya mampu memberi nasihat yang lain2 Ajip kena usaha untuk capai matlamat.. kejayaan tak datang secara percuma perlukan usaha kita juga..

Hani, pendiam dan suka menyendiri.. mungkin kerana faktor kesihatan yang dia alami.. mudah di serang asthma.. sian dia tak boleh silap sikit mesti sakit2.. sabar yea Hani.. setiap orang ada kelemahan masing2.. Mak selalu risaukan Hani.. tengah2 mlm kalau Hani sakit2.. mak akan mintak bantuan Along atau abang.. Hani dah besar sekarang makin cantik pandai berhias..

Sebulan sebelum berpindah ke Johor sempat bawak mak jalan2 area Port Klang..

Hani.. kakcik tau Hani mesti tau yang mak sayangkan Hani.. selalu risaukan Hani.. yang tak tidur malam menjaga Hani ketika sakit pening Hani.. yang rajin mengurut kaki Hani.. yang selalu bangun membancuh kapur yang dicampur limau nipis semata2 risaukan Hani.. balas jasa2 mak dengan menunjukkan kasih sayang Hani dengan cara belajar2 bersungguh2 dalam apa jua bidang yang Hani suka.. Hani turutilah nasihat mak.. Hani kena ingat selalu, kita tak selamanya hidup didunia.. balaslah jasa2 mereka selagi hayat kita masih ada.. berikan kegembiraan kepada mereka yang sayangkan kita..

Hani baik.. pandai melayan kanak2 semua budak sukakan Hani.. kakcik sayangkan Hani.. serlahkan sifat2 kewanitaan yang memang ada dalam diri kita.. kita perlu pupuk dan semai.. maka akan timbullah sifat lemah lembut yang tersembunyi dlm diri..

Nasib baik adik beradik aku baik2 semua.. tak kisah dikejutkan tengah malam sanggup bantu mak yang masih lagi cekal menjaga adik2 yang lain selepas kematian abah 12 thn lepas.. dengan dibantu oleh Along dan abang yang sudahpun berumahtangga tapi masih lagi tak lupa memberi bantuan bila diperlukan.. dapat pulak jodoh2 yang baik2...Alhamdulillah sekarang ni ada Nana yang menjaga mak dan adik2.. juga mempunyai suami yang baik yang boleh menjadi ketua rumah peninggalan abah .. yang dapat membimbing adik2 lain belajar mengaji, memberi tunjuk ajar dalam pelajaran... dan yang penting boleh tengok2kan mak dan adik2.. untung sungguh mak mempunyai anak2 seperti adik beradik yang aku miliki..

Along, abang, kakak dan Nana banyak berkorban untuk mak dan adik2 Ekal, Ajip dan Hani.. baik dari segi kewangan dan lain2.. pendek kata setiap ahli keluarga kami banyak berjasa dan memainkan peranan mereka membantu mak sebaik2nya.. abang umpanya seperti ayah bagi adik2.. kasih sayang yang abang bagi tak berbelah bahagi.. apa jua yang mereka berkehendakkan akan abang usahakan sekiranya diperlukan.. Ingat ye adik2 balas jasa2 orang yang menyayangi korang semua tau...

Aku? Apa peranan aku..? Entah....kewangan? Jauh sekali.. kalau diberi pun tak sebanyak yang mereka beri pada mak.. Perhatian..? Tingkah laku dan perbuatanku? Tak sebaik mereka.. bila aku menulis tentang mereka baru aku sedar banayknya kekurangan aku tiada apa2 yang pernah aku lakukan untuk mak dan adik2..

Mak sedang memangku Dina..

Mak banyak berkorban untuk aku... banyak jugak 'pening' dgn kerenahku.. banyak membantuku.. ketika disaat aku melahirkan anak2.. wajah mak yang berada diingatanku.. setiap kali aku sakit ketika contraction hanya mak yang aku ingat.. sebelum ke hospital aku akan pastikan mak memaafkan aku.. hanya doa mak dan suami yang aku perlukan ketika aku menghadapi saat2 kelahiran..

Mak baik.. selalu memikirkan orang lain berbanding dirinya sendiri ..selalu menolak bila aku berikan duit yang tak seberapa dengan memulangkan duit yang aku berikan kepada cucunya.. alasannya.. "Mak ada duit..kau belilah apa2 untuk anak.." Itulah mak aku.. dari nenek juga aku diberitahu mak tak sampai hati mengambil duit yang aku beri kerana aku tidak bekerja malahan mempunyai anak2 yang ramai... itu rupanya yang mak fikirkan..

Mak.. Ieda sayangkan mak.. mak terlalu baik.. Mak jagalah diri mak jagalah kesihatan mak tak usah bimbang yang lain2.. kami semua sayangkan mak.. melihat gambar2 mak tersenyum bersama adik beradik lain dah memberi gambaran yang mak benar2 bahagia ketika ini.. MAafkan anakmu ini yang terlalu banyak dosa kepada mak..

Rindunya aku entah bila aku dapat bersemuka dengan mereka semua...

Walau pahit terpaksa kutelan jua....

Saturday, October 30, 2010 Edit This 2 Comments »
Selama ini aku ingat ia hanya mainan perasaan.. rasa tersisih rasa tidak diterima rasa rendah diri.. tetapi aku buang2 jauh perasaan itu.. aku tetap buat seperti biasa..

Akhirnya aku mengerti kini.. aku tetap aku.. segala memori yang dulu tetap mengiringiku.. siapalah aku.. tak layak berkata2 tidak layak bersuara.. aku perlu terus melangkah jauh demi menjaga keharmonian dan kebahagiaan semua.. Kasih dan sayangku tetap seperti dulu.. cuma aku perlu menjarakkan diri demi kesejahteraan dan kebahagiaan mereka..

Maafkan aku atas keterlanjuran semua yg berlaku.. aku juga dengan sepenuh hati memberi kemaafanku... buat masa ini aku perlu menjarakkan diri.. membina semula keyakinan diri.. mencari2 arah dalam diri...

Semoga Allah memberi pangampunanNya atas setiap kesalahan aku yang lalu.. maafkan aku semua, niatku hanya satu untuk berkongsi bukan untuk menyakiti.. andainya begitu besar kesalahanku maafkanlah aku.. kamu tetap orang2 yang kukasihi..

Kini tumpuanku hanya untuk membina keluarga dan mendidik anak2 agar mereka menjadi orang2 yang lebih baik, lebih sukses, lebih berilmu dan lebih taat dalam mentaati segala perintah dan suruhanNya.. yang pasti lebih baik dariku...Insya-Allah..

Monday, October 18, 2010 Edit This 0 Comments »
Menjadi ibubapa kepada anak2 bukan sahaja membesarkan kita dipertanggungjawabkan untuk mendidik mereka... setiap hari setiap waktu bimbang sekiranya kita tak dapat melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang Allah beri.. melihat mereka semakin membesar membuatkan saya tertanya2.. adakah saya telah menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan..?

Sebagai ibubapa kita selalu terlepas pandang beberapa adab dan peraturan kita apabila dihadapan anak2.. Berikut adalah beberapa senarai yang saya dapat listkan disini berdasarkan apa yang diperkatakan oleh Pakar Motivasi Dr Hasan Hj Mohd Ali, terdapat 40 kesilapan ibubapa dalam mendidik anak2..

Ya Allah, setelah dibaca mengenainya memang ada kesilapan yang pernah saya lakukan tanpa saya sedari ketika berada di depan mereka.. Insya-Allah di masa akan datang saya akan berubah untuk kebaikan dalam membentuk keperibadian anak2.. untuk memperbetulkan anak2 kita sendiri perlu berubah untuk memperbaiki apa yang jua kesalahan dan kesilapan yang pernah kita lakukan..


Banyak kesilapan yang saya lakukan..kasar, sering memarahi berlebihan tidak sepadan dengan kesalahan yang anak2 lakukan.. mungkin terlalu mengongkong.. saya sendiri selalu tertanya2 apakah yang dibuat ini betul.. adakah saya terlalu mengongkong kebebasan mereka berkawan..? Mungkin pada pandangan saya betul..saya tidak benarkan mereka berkawan dengan kanak2 yang kasar, nakal, kurang adab yang pada pandangan saya, saya bimbang tentang pergaulan mereka itu akan memberi kesan yang negatif kpd anak2..

Bagi saya, mereka perlu dididik ketika masih kanak2 lagi.. kerana pada usia begini mereka hanya menganggap diri mereka adalah milik ibubapa..mudah saya bimbing dan bentuk dan pada ketika inilah saya perlu menunjukkan ketegasan dan bimbing mereka sebaiknya supaya apabila remaja nanti saya akan dijadikan tempat untuk mereka meluahkan apa yang tersirat di hati dan mempercayai kami lebih daripada rakan2nya..saya bimbang apabila remaja kelak mereka akan lebih mempercayai rakan2nya daripada ibubapa sendiri.. tapi adakah ini hanya pandangan saya sahaja..

Bagi saya juga anak2 perlu selalu diperbetulkan dan diberitahu apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan. anak2 masih tidak tahu menilai baik dan buruknya sehinggalah mereka benar2 saya yakini boleh berdikari dan membuat keputusan sendiri apabila segalanya saya telah ajarkan terlebih dahulu dan yang penting agama menjadi keutamaan mereka apabila membuat sebarang keputusan..sebelum itu ibubapalah yang perlu memberi tunjuk ajar dan perlu memberi penerangan adakah yang dilakukan itu selaras dengan agama, apa yang halal dan haram menurut pandangan Islam..




Saya terlalu banyak melakukan kesilapan..Semoga apa yang pernah dilakukan tidak dicontohi oleh mereka.. Kita semua mahukan yang terbaik untuk anak2 agar mereka cemerlang di dunia dan akhirat.. sebagai hambaNya kita tak sempurna dan sentiasa melakukan kesilapan.. tetapi sebagai hambaNya juga saya hanya mencuba melakukan yang terbaik dalam mendidik dan membentuk sahsiah diri anak2..saya perlu membuang sikap yang tak elok dalam diri saya...semoga apa yang diusahakan akan berhasil.. Setelah berusaha saya hanya mampu berdoa agar Allah dapat memakbulkan doa saya..Kita hanya merancang Tuhan yang menentukan... semoga Allah sentiasa memberikan hidayah dan bimbingan kepada saya dalam menjalankan peranan sebagai ibu kepada anak2 yang saya kasihi dan sayangi dengan sepenuh jiwa..


Anak2ku,
Maafkan Mama, dalam mendidik anak2 mama sering alpa dan cuai.. mama akan berusaha untuk melakukan yang terbaik untuk anak2... semoga anak2 menjadi anak2 yang soleh dan solehah cemerlang dunia dan akhirat.. dipermudahkan dalam setiap apa jua urusan yang dilakukan..

Sumber di bawah ini dipetik dari:

http://cikgumala.blogspot.com/2008/10/tips-cara-mendidik-anak-sedari-awal.html


Kadang-kadang dalam usaha mendidik dan memberi ilmu pada anak-anak ada beberapa perkara yang kita terlepas pandang.
Untuk itu marilah kita renung-renungkan tips ini demi kebaikan bersama....

Menurut Pakar Motivasi Dr Hasan Hj Mohd Ali, terdapat 40 kesilapan ibubapa dalam mendidik anak-anak. Iaitu;

1) Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

2) Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

3) Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak.

4) Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak.

5) Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disaji untuk anak-anak.

6) Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan.

7) Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan.

8 ) Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak.

9) Kurang melahirkan kasih sayang.

10) Sering mengeluh di hadapan anak-anak.

11) Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi & pulang dari sekolah.

12) Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan.

13) Tidak memberatkan pendidikan agama dikalangan anak-anak.

14) Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak.

15) Tidak programkan masa rehat dan riadah anak-anak.

16) Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca.

17) Mengizinkan anak menjamah makanan @ minuman yang tidak halal.

18) Tidak tunjuk contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak.

19) Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak.

20) Terdapat jurang komunikasi di antara ibu bapa dan anak-anak.

21) Tidak menggunakan bahasa yang betul.

22) Suka bertengkar di hadapan anak-anak.

23) Senantiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak.

24) Tidak Membimbing Anak-anak supaya mematuhi syarat.

25) Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak.

26) Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak.

27) Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak.

28) Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak.

29) Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak.

30) Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak.

31) Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak.

32) Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak.

33) Kerap Meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan oleh anak-anak.

34) Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.

35) Sering mengancam dan menakutkan anak-anak.

36) Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan.

37) Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman keatas anak-anak.

38) Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak.

39) Tidak tegas mendidik anak-anak.

40) Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama.


Dan yang dibawah ini pula diambil dari sebuah laman forum Islam yang agak terkenal..

EFFECTIVE ISLAMIC PARENTING

(Read each morning!!!)
1. I am raising my child to be a successful vicegerent (khalifah) of Allah, who will help create a truly Islamic World.
2. Today I will try my best to know and understand all the influences upon my child's development.
3. Today I will try my best to help my child understand the power of negative influences to take him/her away from Allah, and the power of positive influences to take him/her to Allah.
4. Today I will try my best to shield my child from the power of the negative influences to take him/her away from Allah.
5. Today I will try my best to enhance (increase) the power of the positive influences upon my child to take him/her toward llah.
6. Today I will try my best to notice some positive things my child does or says, and tell him/her how much those things are appreciated by me and by Allah.
7. Today I will try my best to say nothing negative to my child. Even if I have to correct my child's wrong behaviour I will try my best to find some positive way to do so.
8. Today I will love my child unconditionally, but I will try my best to express that love at times which are most beneficial to my child.
9. Today I will try my best to be an example of a good and right human being (Muslim) for my child.
10. Today I will pray for Allah's help that I can be a good parent for my child.


Insya-Allah mama akan cuba mempraktikkan apa yang disarankan...

Cerita sikit....

Friday, October 15, 2010 Edit This 0 Comments »

Hari selasa baru ni rumah kami dikunjungi oleh sedara dari Ipoh..kira first time jumpa diorg ni.. tapi bebaik semuanya ramah tamah la kira..lebih kurang aku gak..cuma mulut aku ni terlebih express berbanding ngan diorg.. Makcik Tha ni kebetulan datang ke Jhr utk tgk anak dia konvo kat UTHM.. kebetulan lagi dekat ngan umah aku duk sekarang ni..

Nak jadi cerita dia contact atuk aku yang duk kat Labis nun dia ingat dekat le kot kan.. mana nak tau dah tak pernah datang sini pun..so atuk aku terusla bagitau yang cucu dia ni dok dekat sini.. terus dapat idea nak tido umah aku..Alhamdulillah seronok sangat la aku kan bila dapat tau atuk ngan nenek nak datang sini lagi seronok bila dpt tau lagi diorang dah plan nak tido lagi.. Indahnya dunia aku rasa..hehehe

So dan dan tu gak atuk bagi no tepon cik Tha ni.. apalagi nak ditunggu terus aku col dia..tanya tggl hotel mana semua kan.. bila dah bersembang tu cik Tha terus nak jumpa aku nak kenal2...
dlm kul 4 aku gi homestay yg dia sewa..belakang umah aku je..

Punyalah bersembang macam dah lama kenal.. dapat gak bermesra dan cuba sebaik baiknya budi bahasa.. maklumlah first impression mesti la nak bagi yang terbaek..tak mo la dia ingat yang buruk ttg aku.. Alhamdulillah aku dpat kawal bahasa yang digunakan.. nak gak tiru orang2 baik yang aku kenal macam kak Zuraida isteri abang Mat Sanusi di Kedah.. kira dia ni macam mentor aku la..aku suka dengan cara dia layan aku..baik sungguh.. sopan.. lemah lembut..akhlak nya pun dijaga baik.. syukur aku dpt berkenalan ngan org camni.. di kg nun ramai gak org yang baik2.. nak senaraikan terlalu banyak.. jadi bila aku bandingkan ngan diri yang buruk dari segi akhlak dan lain2 ni.. hina rasanya diri sebagai hamba Allah.. aku selalu berharap supaya org2 yang pernah aku dampingi rasa selesa dan gembira seprtimana aku telah dilayan oleh golongan2 yang baik yang pernah aku kenali...


Makcik Tha sedang berbual ngan atukku.. makcik Tha ni kira anak sedara atukla.. atuk tak berapa nak kenal sangat sebab ibu kepada makcik Tha ni adalah kakak kepada atuk yang berlainan ibu tapi satu bapak..kakak atau adik aku tak pasti tapi kira camtula... nanti bila2 aku korek citer dari atuk ek..korg layan je la...



Haa..yang ni anak2 makcik Tha.. lebih kurang umoq aku gakla...

Semoga hubungan persaudaraan yang telah terjalin dapat berkekalan sehingga ke generasi2 seterusnya...

Banyak perubahan...

Thursday, October 14, 2010 Edit This 0 Comments »

Gambar di atas di ambil lebih kurang setahun yang lepas. masa ni kami baru pindah ke sini..

Konon2nya chantekk sangat la...segala macam speaker hubby aku bubuh.. maklumlah masa ni baru berjinak2 ngan surround..dapat pulak beli amplifier 5 channel..sekrg dok berangan nak tukar ke 7 channel pulak.. tv beso ni pun dah letak kat dapur skrg buat main game je...


Langsir pun asal boleh je nak digantung... langsir 6 tahun lepas punya dah hilang kaler pun... janji ada buat halang cahaya...

Lepas 2 atau 3 bulan camtu kami beli pulak lcd hd ready Sharp 32 inci bagi menggantikan tv tube 29"tu.. tak puas hati lagi.. projector pun jadi pilihan bagi melengkapkan set yg tak seberapa ni... beli dah ada semua.. tambah lagi sub woofer Yamaha bagi gegar rumah sampai tercabut bumbung..

Yang terbaru tukar tv lcd 32" kepada 40" full hd.. dan digantung plak kat dinding.. nape nak tukar sebab kepuasan utk tgk HD Movie la... gambar cantik giler.. berangan jugak nak beli LED tv tapi mahal sgt pulak.. tak mampu...

Tgh berangan nak make over lagi ni..rancang nak letak side lamp 2 bijik..tapi belum ada kesempatan nak membeli lagi..

Align Left
Puas hati dapat hias rumah walaupun budget tak seberapa or tak cantik mana.. tapi aku puas hati.. bila duduk umah 24 hours ni.. aku suka sangat la beli perhiasan umah yang murah tapi kena kat mata aku...maklumlah hubby sorg je carik duit so beli sekadar yg mampu...

Target lepas ni nak deco bilik anak2 pulak.. bila ada rezeki lebih nanti..Insya-Allah...


Rezeki yang tak disangka...

Thursday, October 14, 2010 Edit This 0 Comments »
Alhamdulillah...

Rezeki yang tak disangka datang sampai ke muka pintu...tengah dok lapo2 tetiba terdengar bunyi ketukan dimuka pintu sliding door seolah2 org datang minta hutang..terkujat dan terpinga2 aku...terjenguk2 disebalik tirai menjengah kemuka pintu siapa pulak yang mengamuk ni...

"Owh Ila datang bersama escortnya..Chopia.".(Sofia, yang aku gelar Chopia..nama manja yg aku bagi sendri tanpa persetujuan mak ayahnya..) datang ngan pinggan berisi wah!! nasi beriani...

Aku dengan bersuara lantangnya bertanya.."La..apasal tak bagi salam main ketuk2 plak.." Tetiba Ila menjawab.."Shhh..."..aku bertanya sambil berbisik gak.."Apasal...?"

"Shhh.."..owh rupa2nya dia nak elak dari jiran sebelah dengar..ni kira adab la nak jaga hati jiran..karang kalau jiran tu tau kita je yang dapat kecik hati pulak kan..kadangkala org tak perasan benda camni..tapi baguslah kalau ada jiran yang sensitif seperti Ila tadi, nak menjaga hati perasaan jiran lain maka nak berbagi makanan yang sedikit terpaksa disorok2.. kita semua pun patut praktik buat macam tu jugak.. baru terjaga keharmonian dan ukhwah sesama jiran tetangga..

Dan disini aku nak ambik kesempatan la alang2 dah cerita ttg nasi tadi..nak jugak mengucapkan tahniah diatas kenaikan pangkat suami kepada rakanku tadi, iaitu Mokhtar Hamid..yang bekerja di UTHM..Tahniah dari kami sekeluarga...

Comelke...?

Friday, October 08, 2010 Edit This 0 Comments »
Ada orang tanya.."kakak tengok anak kakak comel tak?"..Aku jawab..."Mestila comel..." Apa punya soalan daa...??

Comel ke tak comel ke, hitam ke putih ke..bukan ukuran..yang penting sihat sempurna tubuh badannya..baik akhlaknya..kalau dikurniakan anak2 yang putih, cantik sempurna..itu dah dikira satu bonus...

Kekadang terkilan gak aku bila ada ibubapa yang mengeluh anaknya hitamla..hidung tak mancung la..kesian pulak aku pada baby atau anak tu..bukan salah dia berkulit hitam..dia kalau diberi pilihan pun nak lawa ala2 Angelina Jolie gak kan.. tapi nak buat macamana kalau mak pak dia pun kulit lagu tu..terima je la..yang mak pak pun tak sedor diri gak ingat diri tu lawa sangat sampai mengeluh dapat baby camtu...mengeluh ke atau rendah diri ke tapi yg penting perasaan tu tak perlu ada pada setiap ibubapa..

Bagi aku anak2 yang aku telah lahirkan semua comel2..sempurna sifatnya..sihat tubuh badannya..Alhamdulillah...malas nak amik kira pandangan orang yang penting aku sayang kat anak2 aku semuanya..


Ni gambar Arrie masa baby usia 3 bulan.. comel sangat aku rasa dia masa tu......


Ammar pun aku tengok...comel...


Iffa? Pun aku nampak comel...


Dina si putih pun comel gak...

Si comelku yang terlatest, Insyirah..eeee comelnya...
Cuba tanya kat anak2ku yg lain..comel tak adik Syirah..? Serentak menjawab..comel!!!..

Alhamdulillah...kami dikurniakan anak2 yang sempurna sifat, sihat tubuh badan dan baik rupa parasnya... diharap kami dapat didik mereka menjadi insan berakhlak, berilmu dan menjadi muslim dan muslimah yang baik dan taat pada perintah agama...

Eeee..comelnya aku...opss anak2 aku...

Hoyaaa...Iffa dapat hadiah...

Thursday, October 07, 2010 Edit This 0 Comments »
Nak war2kan la disini anak perempuanku tak disangka2 dapat memenangi piala hadiah tempat ke3 dalam Pertandingan Mewarna Merdeka tahap 1 ....Tahniah2..

Semasa hari penyampain hadiah diadakan hari jumaat yang lalu dia tak hadir ke sekolah..jadi petang tu anak jiran kami yang kebetulan satu kelas dengannya sibuk memberitahu.."Tadi cikgu panggil nama Iffa ambik hadiah...rugi Iffa tak pergi.."Dalam fikiranku tak mungkin Iffa dapat hadiah.. tak masuk pertandingan apa2pun..Takpela budak2 toksah dilayan..

Dan semalam sewaktu mengambil anak2 pulang dari sekolah aku melihat Iffa tersenyum simpul sambil dikerumuni beberapa orang budak2 sekolah yang sedang asyik membedek2 piala Iffa.."Haish..piala apa pulak tu.."..getus hatiku..

"Mama, kakak menang pertandingan mewarna...", jerita Iffa keriangan..

"Alhamdulillah..tahniah.."Ucapku.. Dan Arrie yang seakan2 cemburu dengan kejayaan adiknya lalu berkata.. "Takpe abang pun nak dapat hadiah gak peksa nanti..".. Insya-Allah anak2ku bila ada usaha kita boleh berjaya..

Dalam pada itu aku sempat juga berbual dengan anak2 tentang kelebihan masing.."Kakak pandai kaler ngan melukiskan, abang..? Abang pulak pandai belajar mathematik, sains, BI ngan agama kan.."Mereka mengangguk2.."Masing2 ada kelebihan masing2.. hari ni akak berjaya kita berkongsi rasa gembira..bila abang dapat hadiah, kakak pun mesti sama2 rasa gembira..abang ngan kakak kan adik beradik..mesti selalu tolong2 ajar bagi sama2 pandai..kan..bila semua anak2 mama pandai kan bagus..nak bagi mama ngan abah gembira..belajar je betul2 tau..".Pesanku..

Melihat anak2 berjaya walaupun bagi sesetengah orang tak seberapa tapi bagiku ini semua adalah permulaan bagi mereka untuk mengecapi kejayaan yang lebih besar lagi di masa hadapan..Insya-Allah..


"Ya Allah permudahkan urusan anak2ku didunia dan juga akhirat..berikanlah kejayan kepada mereka..Amin."

Raya..raya...

Tuesday, October 05, 2010 Edit This 0 Comments »
Raya dah nak habis tapi open house tiap2 minggu pun ada... Seronok buat open house ni memanglah memenatkan tetapi bila kita dapat meraikan tetamu yang merupakan kawan dan juga jiran2 kepuasan tetap terasa.

Sebagai tuan rumah kita berharap agar orang yang dijemput tu dapat hadir.. dan sebagai tetamu pulak kita seboleh2nya cari masa untuk hadiri majlis yang dianjurkan tu.. kalau tak dapat datang ringan2 kan la jari jemari ber'sms' kepada rakan kita bagitau tak dapat datang, sekurang2nya takle terkecik hati kawan tu..

Sebagai tetamu kita pun perlu jugak jaga adab dan cara kita bercakap. Jangan kondem sesedap mulut langsung tak fikir perasaan tuan rumah. Jamah je makanan yang disediakan tuan rumah sedap tambah tak sedap diam je. Bukan susah nak jaga adab, dari kecik kita diasuh oleh ibubapa even kat sekolah pun kita diajar cara menghormati orang. Jangan disebabkan kesenangan yang Allah beri kita lupa kita ni jugak insan biasa yang akan diazab oleh Allah SWT suatu hari nanti.

Perendahkan sikit diri tu...Ok.. Raya tahun ni kami berkesempatan jumpa kawan yang terlalu lama terpisah..sejak dari berumur 12 tahun lagi..baru kini bersua muka..

Kami sempat berkunjung ke rumahnya di Tanjong Permaisuri Golf Resort, Pasir Gudang, Johor.

Berikut ada sedikit gambar2 yang kami dapat rakamkan...


Gambar ni diambil di hadapan Street Mall, Danga Bay.

My picture harus ada...hehehe


My beloved husband with his own style..ngeh ngeh ngeh..

Ni gambar anak2ku dengan anak2 rakanku, Saadiah Kamarudin.

Align Left
Nilah kawanku, Saadiah. Kami pernah bersekolah bersama di SK Chempelak, Labis Johor. Tapi saya hanya belajar disana selama setahun je selepas tu pindah balik ke SRK Convent, Klang.

Itu sahaja buat masa ni..Insyirah pun dah merengek2 minta susu...