Friday, August 27, 2010 Edit This 2 Comments »
Aku mendapat sms dari seorang kawan lama dari Meru Klang, banyak juga sms yang dihantarnya kepadaku.. semuanya berkaitan cara sebenar memahami pasangan yang sebahagiannya diambil dari kata2 Dr Fadzillah Kamsah..

Ingin aku sharekan disini ...

Sms pertama pada 21 Aug
"Cinta abadi sentiasa berhikmah dan berdiplomasi. Berikan tujuh pengahrgaan atau pujian sebelum meyebut satu teguran.Elakkan melukakan hati pasangan dengan sengaja.."

Sms seterusnya pada hari yang sama 26 Aug
"Cinta abadi tak berdebat mengenai siapa menang dan siapa kalah..pasangan yang berkasih sayang sentiasa memikirkan pendekatan dimana kedua2 pihak menang.."

"Cinta abadi tak pernah berdendam.Maafkan sidia dgn ikhlas tiap malam. Kemaafan mencuci hati, sembuh sakit, cantikkan wajah , makbulkan doa dan menarik hidayah.."

" Cinta abadi sentiasa diberkati. Bersihkan sumber rezeki dan terus mendoakan antara 1 dengan yang lain.Zakat, sedekahkan bantuan kepada orang lain membawa keberkatan.."


Itulah petikan kata yang agak bermakna yang mana mungkin boleh membantu kita menangani masalah dalam perhubungan. Ada banyak cara yang boleh memperbaiki hubungan yang mungkin semakin goyah dalam berumahtangga..

Rumahtangga mana yang yang tidak dilanda ombak dan badai... setiap rumahtangga pasti mengalami krisis yang boleh menyebabkan perbalahan..tetapi yang penting bagaimana kita mampu menyelesaikan masalah dengan berhikmah..

Bila dah sentuh bab rumahtangga ni aku pun terus merenung kembali rumahtangga yang telah terbina.. bawah ni gambar kami pada hari yang sama kami telah dinikahkan.. 11 Nov 2000..

Dah hampir 10 tahun perkahwinan kami yang telah pun menghasilkan 5 orang anak. Semoga perkahwinan kami sentiasa di redhai Allah dan di rahmatiNya.


Sikecil yang semakin membesar penuh dengan aksi yang lincah...

Anak2 yang kukasihi banyak ragamnya dan keletahnya yang membuat ku tertawa sendiri bila dikenangkan kembali..

Semoga mereka menjadi insan yang soleh dan solehah...

Di sini aku ingin mengambil kesempatan untuk memohon maaf kepada suami dan anak2 terhadap perilaku yang banyak mengguris perasaan mereka..semuanya berlaku tanpa kusedari..

Gurauan suamiku yang selalu menghiburkan hatiku setiap kali pulang dari kerja...

Jatuh bangun kita dalam melayari rumahtangga semuanya membantu kita mematangkan diri dan semakin banyak dugaan yang kita alami semakin sayang dan kasihnya aku kepada keluarga yang amat kucintai dan kasihi.

Semoga kasih sayang kita kian utuh dari hari ke hari...


Keluargaku yang amat2 aku kasihi sepnuh jiwa dan raga.. (Gambar ini diambil 2 minggu sebelum Syirah dilahirkan...)


Sedang memangku Syirah ketika check darah di hospital....

Berikut aku sertakan beberapa potong doa yang boleh kita jadikan amalan untuk kesejahteraan rumahtangga kita..Insya-Allah..

Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)

1.

Maksudnya : Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (al-Furqan 25, ayat 74)

Untuk amalan

رَبـَّــنـَــا

.……………………۝ Maksudnya

Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa.

2.

Maksudnya : Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman mendengar kata-kata semut itu dan berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh. (an-Naml 27, ayat 19)
Untuk amalan

رَبِّ أ َوْز ِعـْــنـِــى…………..الصــَّــالـِــحـِــيـْــنَ ۝

Maksudnya

Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh.

3.

Maksudnya : Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah dia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu). (al-Ahqaf 46, ayat 15)
Untuk amalan رَبِّ أ َوْز ِعـْــنـِــى………………..۝ Maksudnya

Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).

Dipetik daripada blog Arabmykrk.com.

2 comments:

Suhaimi Ahmad said...

Sama2 minta maaf, Abah pun bnyk melakukan kesilapan dalam mengepalai keluarga kita.

Minta maaf takyah tunggu Hari raya je kan..

Mama mmg seorang ibu, isteri, pendidik, kawan, teman yg hebat !

Sesungguh nya amat beruntung org yg sentiasa didampingi penyejuk mata, penawar hati dan penajam fikiran.

Ikhlasnya...abah merasainya....

ieda said...

sob..sob..sob...tima kasih dengan kata2 itu..tersentuh sampai ke hati syahdu je rasanya...

mama pun minta maaf kat abah atas segala perbuatan yg mengguris hati abah tapi abah tetap memaafkan dan bersedia melupakan dengan segera..itu salah satu sikap abah yg mama kagum.. abah pemaaf..tak pernah simpan..

terima kasih atas segala kasih sayang abah..budi bicara abah dan segala yang abah sediakan untuk kami semua..

sayang abah...