Prasangka...

Thursday, May 12, 2011 Posted In Edit This 0 Comments »
Dengan adanya prasangka yang bukan2 manusia sanggup menyebarkan fitnah demi memuaskan hati sendiri.. Tidak takut bahawa khabar angin yang disampaikan akan sampai jua ke pengetahuan orang yang di fitnah.. Dan yang paling teruk tidak takut kepada tuhan yang esa demi melihat seseorang yang tidak di sukai berduka cita.. hati puas melihat wajah yang murung, penolakan dari masyarakat kepada seseorang yang di fitnah.. Ingatlah kita tak selamanya di atas suatu hari nanti akan merundum jua tersungkur di tanah..

Kepada mangsa fitnah buangkan kekusutan yang ada di dalam jiwa.. banyakkan beribadat demi tuhan yang Esa dan banyakkan berbuat amal soleh semoga kedukaan kita akan terubat jua.. Silapnya disini adalah tersilap memilih mana kawan mana lawan.. semasa berkawan berkongsi segalanya tanpa disangka bahawa satu hari nanti kawan kita akan mengkhianati kita.. Dan cerita2 kita akan di jajaj.. malahan yang paling teruk yang tiada di ada2 kan... supaya orang semakin menjauhi dan semakin membenci..

Di dunia mungkin akan terlepas tapi ingatlah segala amalan anda si pembawa fitnah akan dituntut sehingga anda muflis.. Bersabarlah..ada hikmah di sebalik semua kejadian ini..

Taubat seorang hamba..

Wednesday, May 11, 2011 Posted In Edit This 0 Comments »
Hati hiba mengenangkan dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....

Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x...
Taubatku ini...

Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x....
Taubatku ini...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x..
Taubatku ini...

Kusut

Tuesday, May 10, 2011 Posted In Edit This 0 Comments »
Hari ini ada rasa sedikit kekusutan.. untuk menanganinya au membaca buku2 yang ada dalam koleksi kami.. akhirnya kekusutan tadi sedikit terubat dengan bacaan pilihan ku.. semoga aku sentiasa berada dalam ketenangan yang kian dirasai...

Sibuk...

Thursday, May 05, 2011 Posted In Edit This 0 Comments »
Sibuk dengan rutin harian rumahtangga sampaikan nak update blog pun naik malas. Tapi ceritakan jugakla serba sedikit yang berlaku pada minggu ni. Minggu lepas semasa cuti 1 Mei nenek dengan mak long ada datnag menziarahi kami disini.. Seronok sangat la kan bila ada sedara mara yang berkunjung ke rumah kami. Sebelum kedatangan nenek ke mari mama ada la buat sedikit 5's dengan suami dan anak2..

 Beginilah keadaan halaman rumah sewa kami di Meru satu ketika dulu..masa ni memang gila menanam pokok bunga..


Seronok betul anak2 bila melihatkan mama beria2 berkebun menyemai balik pokok2 yang sekian lama tak dijaga tu.. Dengan tanah sekangkang kera yang ada di halaman rumah mama cuba la membuat sentuhan landskap disitu.. Dengan meminjam cangkul dari jiran kami iatu Kak As dan Abang Jenal kami memulakan kerja2 kebun kami.. Dua tiga hari ni memang itulah kerja kami anak beranak.. Dan semalam Arri tiba2 mengeluarkan rasa sukanya kepada ku.."Mama sekarang dah rajin berkebun.. cantik dah macam taman..". Aku bertanya,"Abang suka? Dulu pun mama suka berkebun tapi lepas pindah dari Meru mama dah malas pulak.."..Arrie membalas.."Abang suka rumah kita jadi cantik..". Salah satu kebaikan dalam hal2 pekebunan ni kita boleh berbual dengan anak2 dan bergotong royong bersama membersihkan dan mencantikkan halaman rumah.. Satu aktiviti yang sihat juga..