Pelik tapi benarkah?

Thursday, April 15, 2010 Edit This 1 Comment »

Pada suatu hari....

"Dina..Dina cakap ngan sapa tu..?" Aku menegur Dina yang sedang tertawa kecil seperti orang sedang berbual..

"Ngan adik.."..Dina membalas pertanyaan aku sambil menyenget2kan kepalanya...

"Adik..mana..?Takde pun.."..aku mengajukan soalan pelik sebab yang aku nampak disitu hanya Dina seorang sahaja..

"Tu...".Dina memuncungkan mulutnya menunjukkan kearah sesuatu yang tak dapat aku lihat...menyirap darahku seketika akibat daripada pencernaan yang tidak terkawal..

Dan TIBA-TIBA...Arrie menyampuk..."Mama, abang selalu tengok Dina cakap sorang2... kadang2 dia cakap Ammarla..Syira la..tapi dia cakap sorang2 je takde orang kat situ.." Kata2 Arrie menambahkan lagi kelajuan sistem pencernaan aku...


Pada suatu hari..(di hari yang lain..),

"Dina sayang mama..?" Aku bertanya...

"Ayam..."...Dina menjawab singkat..

"Dina sayang abah..?"..tanya aku lagi...

"Ayam.."..selamba je raut wajahnya...

"Dina sayang abang Arrie ngan abang Ammar..?" dan aku terus bertanya...

"Ayam..." dia masih lagi teguh dengan jawabannya yang jitu...

"Dina sayang kakak ngan baby Insyirah..?" tanpa jemu aku terus bertanya...

"Ayam..."..sambil tersengih Dina menggaru2kan kepalanya yang telah aku shampookan rambutnya sebelum itu...

Dan aku terus tertanya2...adakah kami semua ini ayam-ayam belaka di kacamata Dina.....?

PELIK TAPI BENARKAH...?

Gambar diatas tiada kaitan dengan cerita2 diatas... sekadar untuk renungan kita bersama...

Gambar diatas juga tiada kaitannya sekadar untuk perasaan syok sendiri bagi si penulis blog ini...

Tuesday, April 13, 2010 Edit This 0 Comments »
Entah mengapa sewaktu membelek2 mencari gambar Iffa untuk new entry aku kali ini... gambar Iskandar, anak buah aku menarik perhatianku...

Melihat dia sekarang macam tak percaya je anak buah aku ni dah menjadi 'orang bujang'... dah besar remajala....

Nampak agresif, agak macho orangnya..dan yang paling aku suka dia mempunyai sifat penyayang yang agak ketara.. lebih ketara bila dia dapat bermain dengan anak2 kecil.. dan anak2 kecil pun nampak selesa bila berada di pangkuannya...

Sekarang nie dia sedang belajar dan tinggal di sekolah berasrama High School, klang..

Aku doakan dia berjaya di dalam kehidupan di dunia dan akhiratnya...

Dah besar anak sedara mak cik nie... bagai terbayang2 je waktu dia masih baby...
kadangkala masa nie berlalu terlalu cepat sehingga kita tak sedar yang kita telahpun kehilangan sesuku, separuh atau hampir keseluruhan kehidupan kita..

Kita terlalu lalai dan leka dengan kehidupan dunia yang tak seberapa sehingga kita tak sedar yang kita telah terlalu banyak kehilangan..... kehilangan yang tak mungkin akan kita dapat kembali...

Hanya kenangan yang tinggal moga kenangan aku dan pembaca sekalian pada hari ini dan hari2 seterusnya lebih manis untuk dikenang berbanding hari2 sebelumnya...yang mungkin telah mencoretkan sedikit kepahitan...

Ingat.. hargai setiap detik dalam kehidupan kita dan setiap detik itu akan lebih bermakna lagi sekiranya di setiap detik masa kita ini, semua yang kita lakukan adalah keranaNya...

Apa yang aku coretkan disini semuanya untuk mengingatkan aku semula... aku nie mudah lupa... almaklum imanku belum teguh dan perlu diperkuhkan.. semoga Allah permudahkan jalan kehidupanku yang selalu lari jauh dari landasanNya...

Setiap musibah yang berlaku dalam kehidupanku semuanya untuk menyedarkan aku semula... itulah kasih tuhan, diperturunkan ujian untuk melihat sejauh mana dapat aku tangani ujian yang di beri....

Semuanya telah berlalu.. peneyelesaiannya pun telah ditemui...

Tiada cara lain selain kembali semula kepadaNya..

Thursday, April 08, 2010 Edit This 0 Comments »
Salam kembali...

Dah agak lama tak menulis di dalam blog... agak sukar bagiku untuk aku menyusun kata2...

Banyak perkara yang berlaku seiring dengan peredaran waktu...

Baru2 ini anak aku yang sulung mendapat sedikit kemalangan sewaktu sedang bermain di taman permainan yang menyebabkan tangan kanannya patah dan disimen POP...

Kasihan aku melihatkan anak aku yang sukar melakukan segala rutin harian, makan, mandi, mengenakan pakaian dan lain lain.

Pada aku kejadian yang berlaku telah menyedarkan aku bahawa aku perlu lebih prihatin dan lebih mengawasi pergerakan anak2.

Dengan mempunyai anak seramai 5 orang bukan perkara perkara mudah bagiku untuk menjaga mereka.

Banyak perkara yang aku perlu bimbangkan kerana kemalangan2 di rumah atau disekitar rumah boleh berlaku dengan sekelip mata.

Insyaallah sebelum banyak lagi perkara yang buruk boleh berlaku pada anak2 dan aku akan cuba berusaha lebih lagi untuk mengelakkan kejadian2 di luar jangka berlaku menimpa anak2ku.

Insyirah pun bakal berusia setahun selepas ini akan mula bertatih dan lebih banyak pergerakan yang akan dia lakukan...

Ramai juga orang yang berkata atau mungkin ingin menyedapkan hatiku...

"Sekejap je letih menjaga anak..lepas nie bila diorang dah besar kita akan merindui saat sukar sewaktu kita besarkan diorang semua..."



Memang benar apa yang dikatakan oleh kenalan baruku Kak Aneeza.

Walaupun mereka masih berada di hadapan mataku, aku terlalu merindui kenangan2 sewaktu mereka masih bayi, baru belajar berjalan, berkata2, belajar bermain ting ting, pertama kali belajar mengayuh basikal tanpa sokongan, gelagat hari pertama mereka menjejakkan kaki kesekolah.. mendengar celoteh mereka bercerita kejadian yang berlaku disekolah...melihatkan betapa gembiranya riak wajah mereka bila mendapat keputusan peperiksaan yang baik.. melihat keluh kesah dan kesedihan di raut wajah mereka ketika mengadu tentang masalah yang berlaku semasa bergaul dengan kawan2 sepermainan dan banyak lagi perkara yang masih terpahat diingaatnku ini.

Terlalu cepat masa berlalu dan aku dapat rasakan betapa sunyinya aku nanti bila mereka sudah dewasa dan mengorak langkah mereka sendiri tanpa aku di sisi.

Ya Allah... aku mengucapkan syukur ke hadratMu dengan kurnianMu yang tak ternilai ini aku diberi kesempatan merasakan susah dan senangnya menjadi seorang ibu di dalam membesarkan dan mendidik anak2. Semoga keluargaku sentiasa dijalan yang Engkau redhai.

Bila dah menjadi ibu aku lebih lebih menghargai dan cuba untuk menggembirakan hati ibuku sendiri. Aku sedar aku terlalu banyak melakukan dosa2 terhadap ibuku yang sentiasa ada di sisi ketika susah dan senangku yang senantiasa memaafkan setiap kesalahan yang aku lakukan namun ibuku tak pernah menyimpan sebarang dendam terhadapku.

Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil. Amin

Dalam keheningan malam ini memori2 lama teringat kembali diketika abah masih ada lagi... Semoga abah tenang di sana... terlalu cepat abah pergi meninggalkan kami sedangkan aku belum sempat membalas jasa2 abah lagi.. aku belum sempat membahagiakan abah... aku belum sempat berbuat bakti terhadap abah... aku belum sempat menunjukkan kepada abah yang anaknya yang degil ini mahu berubah.....

Dengan pemergiaan abah aku lebih menghargai ibuku... ibuku yang terlalu banyak berkorban membesarkan kami 8 orang anak2nya.