Fikir-fikir..

Tuesday, June 21, 2011 Posted In Edit This 0 Comments »
Bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta.. mengenali seseorang yang begitu asing dalam hidup kita sudah tentu akan memberikan pelbagai tafsiran tentang apa yang kita nampak dengan perilaku yang dipertonjolkan oleh seseorang itu.. Tertanya dalam hati kenapa sesetengah orang boleh begitu mesra dengan kita sedangkan rumahnya terletak jauh daripada kawasan rumah kita. Itulah pereangai orang yang kekadang kita sendiri pun tak faham.

Ambil contoh ibu aku.. beliau begitu ramah dan mesra dengan semua orang. Tidak mengenal bangsa cina, melayu, india mahupun jawa akan menjadi kawan kepadanya. Teringat kembali saat aku dibangku sekolah, bila dalam team sofbol akan ada sister2 senior berada dalam kumpulan kami.. sister Priya, Kok Chin (KC) sapa lagi alamak terlupa pulak.. Tapi nak ditekankan disini kami begitu mesra sehingga tidak kekok untuk makan, minum dan tidur dalam dorm yang sama.. Bergurau senda tanpa mengenali warna kulit. Aku dah terbiasa begitu sehingga bekerja pun bersahabat dengan seorang cina dan juga india sepert Li Na Lai, Nithiya.. Sehingga aku lebih selesa bergaul dengan mereka berbanding dengan bangsaku sendiri.. Kenapa? Bagiku bangsaku sendiri selalu berasa ingin bersaing, tak boleh nampak lebih sikit mesti aku dicemburui mereka.. persaingan itu bagus tapi hendaklah secara sihat sebagai contoh bersaing untuk menuntut ilmu amatlah bagus jika kita mempunyai rasa cemburu dengan kelebihan seseorang itu..

Sehinggalah sekarang bangsa2 seperti melayu sesama melayu pun kekadang tak bertegur sapa..lihat saja dikawasan perumahan ini bila jiran2 cina berkumpul mereka tidak berkumpul hari2 secara berkumpulan tetapi jika duduk menemani anak di taman permainan mereka akan berkumpul dan bertegur sapa sesama mereka..Entahlah pendapat ini hanya dari sudit pandangan aku sahaja.. Korang nilai lah sendiri kenapa berlakunya hal2 sebegini. Semua dari dalam diri kita yang menyempitkan fikiran kita. Bergaullah secara sihat.

0 comments: