Aduhai Ammar....

Tuesday, May 25, 2010 Edit This 0 Comments »
Ammar ketika berusia 2 bulan


Hari nie mood aku baik punya nak citer sikit pasal anak aku Ammar.

Sejak dari mengandungkan dia aku rasa pelik sikit pada kesihatan aku...

Mana taknya sewaktu mengandungkan Ammar buku merah laporan mengandung aku di cop High Risk dan selalu kena gi check up kat combined clinic HTAR...

Tak pernah2 berhigh risk tetiba je aku disahkan ada sakit jantung...tapi memang yelah..waktu ngandungkan Ammar ni aku selalu berdebar2...macam orang berlari tu..dan aku tak pernah sangka yang baby aku kandung tu ada dua pusar di kepala..hehehe

Selapas Ammar dilahirkan..aku tetiba nak pengsan..lalu aku dipasangkan oksigen dan dadaku dipasang wayar2 berselirat..untuk apa pun tak tau...kemudian aku dimasukkan ke wad ICU lebih kurang 2 hari... masa kad wad tu aku panik gak pasai orang2 kat dalam wad tu macam tunggu panggilan ilahi je..apakehe pulak aku di masukkan kat situ..sudah.pastu ada pulak staff nurse yang suruh aku mengucap...wallah...

Alhamdulillah aku masih lagi diberikan kesempatan hidup di dunia ini...

Masa kad dalam wad biasa ada pulak nurse yang menegur kepala bayiku tu ada dua pusar..mesti buas budak ni, kata nurse tu..aku tak caya..takkan la...ntah papentah... sekarang aku mengakuinya...ada la kebetulan sikit2...

Ammar ni sejak dari kecik memang asyik buat aku berdebar2...kalau korang nak tahu sejak dari umur dia setahun dah banyak kali kitorang berkunjung ke wad kecemasan... semuanya disebabkan oleh kekreatifan dia.. kali pertama gi ke wad kecemasan tu sewaktu Ammar memasukkan kepingan2 tisu ke dalam lubang hidungnya sehingga tisu itu mengeras didalam tak leh kuar..panic aku nak sedut pakai vakum hampagas aku tapi takut pulak..Macammana Ammar boleh dapat idea untuk masukkan tisu tu kerana dia melihat aku setiap kali aku selsema aku akan masukkan sapu tangan ke dalam lubang hidung untuk elakkan hingus meleleh... akhirnya Ammar ubahsuai cara aku tu dari sapu tangan ke tisu...

Kali kedua pulak dia jatuh bermain basikal terus masuk ke dalam longkang terkoyak jugak le mulutnya... lalu dia dijahit agar mulutnya tak terkoyak banyak.. balik je dari hospital .. tanpa ada keinsafan dia merengek minta naik basikal... eee ngilu aku.. tengok mulut dia yang bengkak tu... puas jugak la memujuk...

Kali ketiga.. kali nie telinga dia pulak yang dia cuba buat eksperimen... dia bersama dengan kakaknya Iffa cuba2 mengorek lubang telinga guna pengorek kapas sehingga tercucuk lalu mengalir darah keluar dari telinga..mujur bukan tercocok gegendang telinga... dan ditengah malam yang dingin itu kami anak beranak selagi lagi berkunjung ke wad kecemasan HTAR..

Ammar sebelum pembedah dijalankan.

Kali keempat, kali nie dia di bedah pulak sebab appendiksnya pecah... waktu ni kesian betul... wajahnya asyik mengerut kesakitan selama 4 hari dia terpaksa menahan sakit.. sebabnya tiada seorang pun dari 4 orang doktor yang kami jumpa tahu bahawa Ammar demam disebabkan appendiks.. Marah jugak kami dengan kecuaian doktor2 yang tak memeriksa Ammar secara menyeluruh.. Nasib baik doktor di Klinik Anika memeriksa Ammar dengan detail lalu terus sahkan kemungkinan sakit Ammar berkaitan appendiks... Ammar segera di naikkan ke dalam ambulan dan dikejarkan ke HTAR...Ketika itu Ammar hanya berusia 3 tahun.. Alhamdulillah Ammar kembali sihat...

Ammar selepas pembedahan

Ammar walaupun nakal tapi dia nie jenis tahan lasak..kalau setakat demam sikit2 tu tak kisah.... tak dilayan nya...

Kini Ammar telahpun berumur 5 tahun dan telah bersekolah di sekolah PAsti Uwaeis... Banyak ragamnya waktu pagi..heheh.. macam2 alasannya untuk tidak kesekolah...

Minggu lepas Ammar telah menjalani peperiksaan pertengahan tahunnya.. Dan tadi Iffa bertanya kepada Ammar... "Ammar peksa dapat berapa?".. dengan gaya selambanya dia menjawab "Sejuta..hihihi..." Iffa tak puas hati lalu berkata.."Kawan kakak cakap kalau ketawa maknanya tipu..tu Ammar ketawa tu..Ammar tipu..."

Ammar membalas.."Betui ya..sejuta..hihihi..."


Begitulah ragam Ammar...kelakar.... Akhirnya peperangan mulut Iffa dan Ammar berlaku akibat ketidakpuasan hati Iffa dengan jawaban yang diberikan Ammar... kui kui kui...

0 comments: