Mak....

Sunday, May 23, 2010 Edit This 2 Comments »
Ibu yang kukasihi.....

Mak terlalu sukar untuk berpisah selepas bertemu.. kalau boleh aku ingin senantiasa berada disamping mak... tetapi apakan daya aku juga sudah mempunyai keluarga ku sendiri... mak yang sentiasa berada disisi disaat susah dan senangku.. yang sentiasa menasihiti yang sentiasa ingin membantu sekiranya aku memerlukannya..

Mak terlalu baik kepada kami... mak terlalu mengambil berat akan kami.. mak..mak terlalu banyak kebaikan mak pengorbanan mak kepada kami...sampai susah untuk aku menulisnya disini kerana airmataku tak henti mengalir ke pipi...

Aku sayangkan mak..terlalu sayang... aku gembira melihat mak tersenyum..aku sedih melihat mak sedih, mak tak pernah menyusahkan kami anaknya.. mak selalu saja ingin menggembirakan kami..

Aku beruntung mendapat mak sebaik mak.. aku takut kehilangan mak... aku berdoa mak panjang umur dan diberikan kesihatan yang baik agar dapat kami bersama mak lebih lama lagi..

Melihat mak pergi bersama Ajip menaiki bas untuk pulang ke Klang tadi, ingin rasanya aku melompat naik keatas bas untuk pergi bersama mak.. tapi..bagaimana pulak dengan anak2 dan suamiku..? sob sob sob...

Setiap kali ada kesempatan untuk bermalam dengan mak, aku pasti tidur bersama mak.. bukannya apa aku ingin meluangkan setiap saat waktu itu bersama mak. Mujur suamiku faham dan tak pernah merungut..

Andai kata aku dapat undurkan waktu untuk kembali ke zaman kecilku aku pasti takkan melakukan perbuatan2 yang pernah mengguris hati mak..

Mak, Ieda sayangkan mak... ampunkan setiap kesalahan Ida yang pernah melukakan hati mak.. Ieda bangga, berbahagia mendapat mak sebagai ibu yang melahirkan Ieda.. Ieda berbangga dapat berada di rahim mak selama 9 bulan 10 hari..Ieda berbangga menjadi salah seorang daripada anak mak...

Cucu2 mak juga sukar berpisah selepas berjumpa dengan mak.. Iffa dan Arrie bergenang airmata setiap kali berpisah dengan mak.. mereka bersorak gembira setiap kali diberitahu kami akan pulang ke Klang.. Begitulah kasih mak yang dapat dikongsi oleh anak2 dan cucu...

Kami semua sayang nenek... kasihkan nenek...Kami doakan nenek sentiasa berbahagia setiap detik waktu dalam melalui kehidupan nenek...

Ajal maut di tangan tuhan, tak kira muda atau yang tua, kaya atau miskin, yang sihat atau sakit hanya Allah yang menentukan bilakah masanya kita kembali kepadaNya. Hanya yang Ieda harapkan sebelum Ieda pergi Ieda dapat menggembirakan mak, berbakti kepada mak dan cuba membahagiakan mak sebelum kita berpisah di dunia ini dan bertemu kembali di akhirat sana. Diharap setiap kenangan yang akan kita semua coretkan bersama mak di masa akan datang hanyalah memori gembira yang sukar dilupakan sampai bila2..

Terima kasih di atas segalanya mak...

2 comments:

Yuyun said...

sedeh plak baca entry ni zuraida..nk nagis,ye lah..kita semua syg mak kita...mereka harta yg sgt bernilai utk kita..

ieda said...

YUs, aku nie bila cerita pasal mak, anak dan keluarga memang beremosi sikit..org yang kita kasihkan..cuba hargai sebaik mungkin...:)...