Jauhi dari perbuatan Ghaibah..

Thursday, January 27, 2011 Edit This 0 Comments »
Banyak kelebihan menjadi surirumah sepenuh masa. Kelebihan yang utama lebih banyak kita berada dirumah lebih kurang dosa yang kita lakukan..(harap2 ler..). Dengan berada dalam rumah kita jarang bergaul diluar (tak perlu pun banyak buruk dari baik). 

Myself especially too talkative n sumtime what we shudnt said came out from my mouth without thinking... Memang ramai diluar sana yang akan terasa.. so the best way is perap myself at home jer..
 

Orang perempuan ni paling payah nak jaga lidah.. paling suka bila cerita pasal orang.. especially bila berkumpul ramai2...ada ler yang jadi modal untuk buka aib orang nak fitnah orang... harap2 dapat dijauhkan keluargaku dari golongan sebegini...

Kalau perasan kan... makin kita rapat ngan seseorang tu makin banyak problem nya... kan.. ngan keluarga lain sebab keluarga ada masalah pun boleh berbaik.. tapi dengan bukan keluarga ni.. macam jiran, sahabat ke, kenalan.. tak boleh rapat sangat mesti bergaduh.. sebab tu perlu kita berbaik berpada2 toksah rapat sangat.. Dengan orang yang tak berapa kenal toksah citer detail sangat.. nanti modal yang diceritakan tu akan dijadikan bahan umpat..Kenapa agaknya sifat mengumpat tu timbul ek..? Ini jawapannya kot...


Sebenarnya sikap suka mengumpat timbul daripada perasaan hasad dengki seseorang terhadap orang lain. Ini mungkin disebabkan orang lain itu mempunyai beberapa kelebihan yang tidak ada padanya. Atupun sikap ini timbul kerana merasakan dirinya lebih baik dari orang lain. 
 
Mungkin juga sikap ini timbul kerana ia melihat berbagai kekurangan terdapat pada orang lain. Samaada kekurangan itu di segi harta, ilmu, pengaruh dan sebagainya.
 
Hmmm ye kot...

Peringatan untu diri sendiri yang banyak buat kesilapan berbanding kebaikan...Ya Allah, hinanya diriku sebagai hambamu... Kau ampunilah dosaku selama ini..

Janganlah kalian saling dengki, saling menipu, saling marah dan saling memutuskan hubungan. Dan janganlah kalian menjual sesuatu yang telah dijual kepada orang lain. Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lainnya, (dia) tidak menzaliminya dan mengabaikannya, tid...ak mendustakannya dan tidak menghinanya. Taqwa itu disini (seraya menunjuk dadanya sebanyak tiga kali)..

0 comments: