Masuk pertandingan memasak? Biar betik...

Friday, April 15, 2011 Posted In Edit This 2 Comments »
Tengah hari tadi ada keluar iklan pencarian bakat memasak master chef camtu la kot kat astro ria... tak semena2 ada cadangan dari Iffa suruh mama masuk pertandingan tu.."Masukla mama mama, kan pandai masak.."..Tu dia... satu pujian dari anak tu... Arrie lak support kata2 Iffa tu.."A'ah mama masak sedap..".. Terrrr terrrrrr..... terima kasih ....Alhamdulillah rasa syukur sangat anak2 beranggapan camtu... mana nak dapat kan kata2 ikhlas camtu... ni yang semangat ni....

Pastu hari ni sembang2 ngan kak As pasal macam2 la..bab keretala.. kereta autola..manuallla... macam2 la... pastu dia sentuh gak pasal roti sandwich yang aku bauat time raya hari tu.. dia puji sedap katanya pastu dia suruh aku niaga... awal tahun hari tu ada gak plan nak jual hantar kat gerai depan tapi kat area sini takle jual mahal sikit nanti orang tak beli.. sandwich mayonese dalam dua keping tu kena jual dalam rm1.50...pikir punya pikir tak payah la.. dah la nak dapat barang susah..kat sini barang2 cam mayonese mahal sikit.. tak berbaloi kot nak jual dapat keuntungan sikit..

Teringat balik 10 tahun lepas.. aku langsung tak reti nak masak.. tak segan silu pun ngaku kat famili mentua, yang menantu baru ni memang tak tau masak tapi sekarang ni bila balik kampung mak mentua kat kampung selalu gak puji ..pernah dia cakap kat aku..."Ida masak sedap.."...Pegh....tima kasih tak pandai manapun cuma belajar sikit2 je... Pak mentua aku lagi best..pernah sekali aku masak nasi goreng ulam untuk sarapan sebelum balik ke klang... pastu time balik kampung masa kenduri adik dia suggest suruh aku masak lagi untuk orang2 rewang.. menu yang sama lak tu... mesti bapak teringat2 masakan ida kan... aku yang pada mulanya dah berkemas bersiap nak balik semula ke johor dengan senang hati masakkan dulu untuk orang2 rewang.. bapak siap cakap  masak lebih sikit nanti tak cukup... muahahaha macam sedap sangat kan sampai tak cukup2 orang nak menambah bukan ramai pun orang yang datang rewang... Reaksi diorang ni la yang selalu menaikkan semangat aku untuk belajar masak.. pendorong utama sudah tentu suamiku.. dia selalu galakkan aku belajar masak....

Cerita pasal keluarga kat kampung tiba2 terasa nak balik pula nak jumpa bapak kat kampung.. Bila la agaknya kan.... rindu pulak rasanya..

2 comments:

Suhaimi Ahmad said...

Mama memang hebat, tak syak lagi..
Biaq la apa org nak kata, tapi bagi abah u r the best...

ieda said...

Hehehehe.... tu yang jadi penguat semangat tu... from zero to hero.... pasni kita tebar lagi roti canai bagi jadik leh bukak stall bila dah tua nnt...