Pengalaman mengajar kita erti suka dan duka...

Saturday, April 09, 2011 Posted In Edit This 0 Comments »
Sejak dua minngu kebelakangan ini kami sekeluarga diserang virus selsema disertai dengan batuk... lepas sorang sorang yang kena... tapi benarlah kata orang kalau tak rasa sakit kita tak akan hargai rasanya sihat.. kan....


Petang tadi Ammar bermain basikal di kawasan sekitar rumah kami... apabila melalui salah seorang dari rumah jiran Ammar ditegur kawan Arrie yang bernama Aiman.. Aiman seusia dengan Arrie dan selalu jugak singgah ke rumah kami untuk bermain game PS2. Dan aku sudah tentu mengenalinya... Aiman menjemput Arrie dan adik2 untuk hadir ke majlis jamuan hari kelahiran anak saudaranya Haiqal...  Ammar meminta kebenaranku untuk pergi dengan abangnya kerana majlis itu diadakan pada waktu malam... "Pergilah kataku tapi kena ikut abang jangan nakal bila kat sana tau..".

Kemudian datang pula seorang anak jiran memanggil Iffa,.."Iffa awak nak tak pergi rumah Haiqal, tanya mak awak dulu..". Iffa masuk dan bertanya kepadaku boleh atau tak boleh benarkan dia pergi.. sudah tentu aku jawab boleh memandangkan aku dah memberi kebenaran kepada Ammar untuk pergi atas jemputan Aiman.. Iffa denga hati yang gembira beritahu kepada anak jiran itu yang kadangkala kawan dan kadangkala 'pura-pura' tak kawan Iffa untuk jaga hati kawan seorang lagi.. dia beritahu Iffa dia juga pura2 berkawan dengan kawannya itu... Hai... macam2 bebudak ni... Tapi selalu aku berpesan kepada Iffa tak apa kita tak punya kawan, kalau dia berpura2 kawan dengan kita itu bermakna kawan itu bukan kawan yang jujur tak rugi kita tak berkawan dengannnya.. Pilih kawan yang baik untuk jadi teman dan penasihat kepada kita... KIta jangan buat perkara yang sama kepada orang lain... Berdosa dan tak baik tau...

Malamnya tiba.. Iffa dan yang lain dah bersiap sedia untuk pergi tiba2 terdengar suara anak jiran ini memanggil kawanyya sorang lagi.. Iffa keluar..aku mengiringinya keluar...tanpa disangka anak jiran aku tadi berkata, "Sorila Iffa makcik Ida tak kasi awak pergi sebab dia tak kenal awak..", Aku dapat melihat raut wajah Iffa yang berubah sedih... aku pura2 tak dengar... Aku bertanya, "Kenapa Iffa, dia taknak pergi ngan Iffa ke..?".. Iffa jawab dengan muka yang sedih.."A'ah, dia kata makcik ida (pengasuh besday boy) tak kasi pergi dia tak kenal akak..".. Aku memujuk, dengan berkata, "Akak pergi atas jemputan Aiman pakcik Haiqal.. pergila tadi dia cakap ngan Ammar suh ajak abang dan adik2 pergi.."..."Takpe ke mama..?"..Iffa tanya minta kepastian..."Takpe pergila pergi dengan abang...Aiman yang ajak bukan makcik Ida.."..Iffa segera mengejar abangnya untuk pergi bersama...

Kekadang hal yang kecik boleh mengguris perasaan orang.. bagus juga untuk dlijadikan pengalaman kepada Iffa supaya dia dapat belajar bagaimana perasaan seseorang bila dikecewakan begitu.. Iffa pernah menceritakan kepada ku tentang seorang budak dari kelasnya yang wajahnya cantik menurut Iffa la tapi punya perangai yang buruk suka ejek orang lain yang berkulit hitam dan selekeh dikelasnya.. Iffa sering memarahi budak yang cantik itu supaya hentikan perangainya yang suka buli budak yang tak bape lawa tu..(cerita Iffa gak)..katanya, "Akak tak suka dengan pustakawan tu mama, dia suka buli budak dalam kelas kadang2 dia conteng buku budak tu ejek budak tu hitam la.. dulu akak duduk sebelah pustakawan tu akak ingat dia baik tapi tak..sekarang akak dah duduk belakang akak tak suka dengan dia..", Adu Iffa kepada ku..

Aku bertanya bagi menggalakkan dia bercerita,.." Dia ada buli akak tak..?". Iffa jawab.."Tak dia kawan dengan akak tapi akak tak suka dia sebab suka buli orang kesian budak tu.."..hati aku tersentuh dengar kata2nya.. dia memahami dan tahu perbuatan mana yang baik dan buruk.. Alhamdulillah syukur...

Aku cuba berikan nasihat sebaik mungkin kepada Iffa,.."Sekarang Iffa dah fahamkan cantik ke buruk ke bukan ukuran kalau kita cantik tapi akhlak kita buruk akhlak yang buruk tu macam suka buli orang, ejek orang tak hormat guru, tak hormat ibubapa dan lain2 yang perbuatan yang buruk..tak bermakna kalau cantik pun.. yang penting hati kita mesti baik..akak jangan ikut perangai yang buruk.. bagus cara akak tu elakkan dari berkawan dengan kawan yang berkelakuan buruk sebab nanti kita boleh terikut dengan perangai dia..", Itu nasihat aku sambil memboncengnya di atas motor sewaktu pulang dari sekolah agama..


Iffa ni pada pandangan aku hati dia mudah terikut dengan orang sebab tu aku kena banyak perhatikan tingkah lakunya dan bagi nasihat kepadanya.. banyak sifat yang baik dalam dirinya yang terserlah bila dia semakin membesar.. mungkin kerana itu disekolah dia dapat perhatian dari guru2.. di sekolah kebangsaan dia dipilih menjadi penolong ketua kelas manakala di sekolah agama pula dia dipilih menjadi pengawas pada usia 8 tahun...rezeki dia begitu... Harap2 di masa2 akan datang aku akan berusaha menjadi ibu yang baik dan dapat terus menasihati mereka supaya sentiasa di jalan yang benar..

0 comments: