Monday, November 15, 2010 Edit This 0 Comments »

Salam..

Alhamdulillah hari ini aku dapat menghadiri lagi Hari Anugerah Cemerlang di sekolah anak2. Ramai juga ibu2 yang dapat hadir.. bapa2 mungkin kena bekerja maklumlah majlis ini dilangsungkan pada waktu bekerja.. Seronok melihat ibu2 yang begitu gembira dan bangga melihat anak2 yang berjaya mengambil hadiah di atas pentas..

Aku juga begitu gembira bila mendapat surat jemputan hadir ke sekolah untuk hadiri majlis ini.. Jemputan untuk melihat Iffa mengambil hadiah berbentuk piala apabila berjaya menamatkan program JQaf di sekolah.. Khatam Iqra.. Seramai 9 orang yang berjaya setiap kelas mewakili 3 orang pelajar.. Ingatkan hanya buat persembahan sahaja.. aku pun tak faham macammana pihak sekolah membuat penilaian untuk memilih pelajar2 ini..

Sewaktu beratur untuk naik ke pentas..

Atas pentas gambar blurr.. laju sangat..

Tahniah.. berjaya menamatkan Iqra di sekolah..



Khusyuk sungguh aku mendengar ceramah daripada Dr Sheikh yang dijemput untuk merasmikan majlis.. Asal permulaan karier beliau adalah sebagai jurutera kemudian menyambung pelajaran sehingga ke peringkat PhD dan kini bekerja sebagai pensyarah dan memegang jawatan yang tinggi di UTHM.

Antara sedikit ucapan beliau yang dapat aku kongsikan disini ialah dengan mengingatkan ibubapa betapa pentingnya kita perlu mengingatkan dan memberi pesanan kepada anak2 untuk sembahyang, mengaji Al-Quran setiap hari walaupun dengan sepotong ayat dan usaha kita itu perlulah berterusan sehingga mereka dewasa tanpa henti..

Malahan menurutnya jika kita mendengar ceramah agama di surau2 mahupun masjid.. ibadah kita kepada Allah tak boleh ditunjukkan, jika kita hendak bersedekah disuruh supaya kita diam2 tak boleh heboh.. sekiranya kita bersembahyang malam kita tak boleh bercerita dengan orang dikhuatiri datangnya unsur riak dalam hati.. Tetapi untuk anak2 kita perlu menunjukkannya semua kebaikan dan perbuatan kita supaya anak2 menirunya..

Ini adalah pengalaman beliau sendiri sebagai pensyarah di universiti melihat mahasiswa yang asalnya daripada sebuah keluarga yang mempunyai didikan agama yang baik bila jauh daripada ibubapa mereka lari jauh daripada didikan yang diterima.. pengisian rohani, kasih sayang dan perhatian perlulah seiring.. dengan memperingati anak2 mengasihi dan mengambil berat walaupun anak itu sudah dewasa boleh membantu anak2 melayari kehidupannya sendiri di jalan yang betul...

Ibubapa adalah contoh terbaik anak2.. sekiranya kita inginkan anak2 berjaya kita perlu menunjukkan contoh tauladan yang baik untuk anak2 contohi..

Aku muhasabah diriku sendiri.. mengingatkan kembali kelakuan2 selama ini.. banyak kesilapan2 yang mengundang rasa kurang hormat pada anak2.. lebih elok sekiranya perbuatan2 buruk ku ini dapat aku hakis untuk pembesaran anak2 aku nanti..

Dr Sheikh turut mengajak pelajar2 yang turut hadir menyanyikan bersama sebuah lagu.. aku sempat merakamkannya.. hayati sedikit kesungguhan Dr ini menarik perhatian kami tentang betapa pentingnya perhubungan ibubapa dan anak2..

Menurut beliau lagi jika hubungan kekeluargaan itu diterapkan dengan kata2 nasihat, pelukan kasih sayang dan kata2 yang merangsang semangat anak2 walaupun setinggi mana dia belajar sudah pasti anak itu tidak akan sanggup melukai hati ibubapa yang membesarkannya memberi pendidikan dan nasihat yang tak putus2 sehingga dia berjaya..

Wallahuallam.. semua ibubapa inginkan anak2nya cemerlang dan berjaya.. kita ibubapa yang mencorakkan anak2 ini.. jika gagalnya anak2 kita bermakna gagallah kita.. usaha dan doa yang berterusan tanpa rasa jemu... Insya-Allah pastinya akan berjaya...

0 comments: