Tag..tag..tag... 13 perkara yang aku nak..

Thursday, November 04, 2010 Edit This 2 Comments »
Menjawab tag dari Nana.. tentang 13 perkara yang AKU NAK...

Banyak sebenarnya yang AKU NAK, 13 tak cukup.. tapi takpelah layan je tag tu syok jugak berkongsi keinginan kan.. Perkara yang aku nak dalam hidup semuanya berkisar tentang keluarga dan yang menjadi keutamaan aku adalah anak2..

1) AKU NAK menjadi seseorang yang Allah redhai dalam setiap apa jua yang aku buat.. walaupun manusia berburuk sangka pada aku dan sering meragui apa jua tindakan aku, aku tak kisah selagi aku menjalankan tanggungjawab dan amanah, yang aku perlukan adalah redha Allah semata2.. jika aku silap sila betulkan aku berdasarkan dalil2 dan hujah2 yang selaras dengan Islam..

2) AKU NAK menjadi seorang muslimah, isteri yang solehah, anak yang taat, seorang ibu yang anak2 kagumi dan sayangi.. mampukah aku.. Insya-Allah semoga Allah permudahkan jalanku..

3) AKU NAK menghabiskan setiap hariku dengan bermuhasabah diri.. melihat kekurangan diri... memperbaiki diri.. agar hari2 yang aku lalui lebih baik dari hari yang sebelumnya.. selepas aku melengkapi diriku sebaik2nya... baru aku tenang untuk ke step seterusnya.. bina keluarga bahagia..

4) AKU NAK membina keluarga yang bahagia.. yang harmoni.. yang kuat ikatan kasih sayangnya.. bagaimana nak wujudkan.. aku berpendapat bermula dari diri aku sendiri sebagai ibu diorng.. selalu tunjukkan kasih sayang.. perhatian.. dan pelukan serta ciuman setiap hari Harus dan Wajib aku berikan untuk anak2.. sudah tentu mereka bahagia.. bila mereka bahagia aku sudah tentu turut berbahagia..

5) Nak anak2 terbentuk dalam didikan yang sempurna.. pertama sekali aku perlu beri penekanan kepada mereka untuk menjadi seorang muslim yang sejati mereka perlu melaksanakan kedua2 rukun iaitu rukun islam dan rukun iman.. menghormati orang tua, lemah lembut, berbudi bahasa dan juga menjaga adab2 dalam pergaulan.. susah nak didik anak ni.. tapi aku akan cuba jalankan tanggungjawab ku ini sebaik2nya.. Bak kat suamiku yang kita rasa susah nak buat itulah yang banyak ganjarannya.. Banyak sudah buku2 yang menjadi koleksi dan rujukan aku..semuanya berkaitan bagaimana untuk mendidik anak2 tetapi untuk melakukan seratus peratus seperti yang dianjurkan sudah tentu aku tak mampu namun aku akan berusaha.

6) Nak anak2ku berjaya dalam pelajaran didunia mahupun diakhirat.. nak anak2 aku kalau paling chokia pun ada mesti ada degree.. harus.. no excuse... kalau boleh ke peringkat yang tertinggi PHD.. pegh impian seorang mama yang tak putus2 berdoa.. aku harap Allah dapat makbulkan keinginanku..

7) Bila dah berjaya memperolehi 'tiket' maka proses seterusnya tentulah pemilihan pekerjaan.. AKU NAK anak2 aku berjaya menjadi seseorang didalam masyarakat seseorang yang professional namun berakhlak... yang lelaki kalau boleh aku nak galakkan mereka memilih pekerjaan seperti doktor..lagi best kalau menjadi seorang doktor dan juga penceramah agama.. boleh aku ikut diorg bila tua nnt tgk anak2 berceramah di masjid.. pensyarah pun bagus jugak.. anggota beruniform pun bolehlah.. seperti pilot TUDM ke. . kapten marine ke.. aku pun suka tangok orang yang memakai uniform macam arwah abah.. yang perempuan pulak sudah tentu aku nak diorg jadi guru, ustazah.. pensyarah.. doktor pun ok jugak.. Kalau ikutkan cita2 anak2 aku..yang Arrie nak jadi seoarng saintis dia nak cipta topi yang boleh buat orang jadi pandai.. Alasannya.."Senang tak payah mama marah2 bila nak ajar.. kalau Syirah tak ingat cepat2 pakaikan dia topi tu.. nanti senang abang ke mama ke tak payah marah2 dia.." Dush dush dush tumbukan tepat kemuka ku... Iffa pulak nak jadi usatazah.. Ammar pulak nak jadi Polis.. bolehla..

8) AKU NAK sebelum usia aku mencecah umur 40 tahun aku dapat mengerjakan haji.. bersama keluarga.. sudah tentu kalau diizinkan tuhan aku ingin sangat pergi bersama adik beradik yang lain dan yang paling best membawa mak bersama... mampukah aku.. mana tahu kalau Allah murahkan rezeki kami Insya-Allah..

9) Sekarang nak cerita pula tentang kriteria bakal menantu pilihanku.. AKU NAK bakal2 menantu aku semua nanti, seseorang yang banyak ilmu tentang agama.. itu yang utama.. supaya cucuku2 dan generasi seterunya terdidik lebih baik dari didikan yang atuk dan neneknya dapat berikan.. nak pilih calon dari negeri apa pun tak kisah tapi yang paling utama agama mesti arif dulu.. Agama yang paling utama untuk membina keluarga yang bahagia.. orang kata tanpa duit pun tak bahagia jugak.. apa nak risau kalau pendidikan kita dah bagi.. Insya-Allah adalah rezeki mereka nanti...

10) AKU NAK sangat habiskan usia tuaku bersama suami di kawasan kampung2.. yang bertanah lot.. rumah yang agak luas,kawasan laman yang agak lapang senang anak2 nak parking keta bila balik kampung jenguk aku nanti.. pastu aku nak tanam pokok buah2han.. kat tepi rumah aku tu nanti aku nak buat pondok untuk duduk rehat bersantai petang2 bersama suami tercinta.. sekali2 bila anak2 balik bersama keluarga masing2 di pondok itu jugak kami duduk bersantai sambil melihat cucu2 yang seronok bekerjar2an dihalaman ada yang sedang memetik bua2han ada yang sedang bergayut2an atas pokok.. puh.. berangan sungguh..

11) AKU NAK bila hari tua aku nanti kami berdua masih lagi sihat untuk bersama2 pergi ke masjid naik motor berdua bersembahyang jemaah, belajar kitab, mendengar syarahan agama untuk bekalan kami.. tak perlu mewah ataupun kaya pun takpe yang penting masih ada tempat untuk berlindung.. sedikit duit untuk perbelanjaan harian.. dan kenderaan untuk bergerak... dan tiada hutang...

12) AKU NAK sangat melihat anak2 aku berjaya dan bahagia bersama keluarga masing2 yang terbentuk dalam pendidikan cara Islam.. lebih baik dari yang dapat aku berikan untuk anak2..

13) Yang terakhir.. AKU NAK semua yang membaca memaafkan setiap apa jua kesalahan yang aku buat yang aku pernah lakukan.. halalkan setiap makan dan minumku.. sekiranya aku mempunyai hutang yang masih belum berbayar sila ingatkan aku..Insya-Allah aku akan berusaha untuk membayarnya.. untuk anak2 mama minta maaf di atas apa jua kesilapan mama semasa membesarkan dan mengasuh anak2 semua.. jika sekiranya mama tiada lagi didunia ingatilah mama dan abah didalam doa anak2.. kamu semua sentiasa menjadi keutamaan kami berdua..

Untuk mak dan arwah abah terima kasih segalanya diatas pengorbanan kalian.. kerana kalian dan juga dengan keizinan Allah maka aku dapat hidup didunia ini.. memperolehi keluargaku sendiri..


Tag untuk.. nana eyena, chidazam, farhani bahdun, superstar suri.. sila lah balas tag ini...

2 comments:

Suraya said...

uihh jenuh dah kena tag ni.. makna nya kena gak ler aku buat kan?? hehhe insyallah nanti aku free, aku buat yer...

ieda said...

hehehe kalau nak layan buat jela..kalau malas takyah.. lama tak dgr citer ko tu..