Kita selalu terlupa..

Tuesday, November 30, 2010 Edit This 0 Comments »
Harta dunia tidak kemana.. harta dan bekalan akhirat yang utama.. kebahagian bila mendapat apa yang dihajati hanyalah bersifat sementara bila dah jemu kita mencari yang lain pula..

Mengejar harta dunia takkan tamat sampai bila2.. Bila yang dikejar dah dapat kita akan terus mengejar yang lain sehingga tercapai matlamat... Hati dan perasaan berkecamuk dan tak pernah puas dengan apa yg sudah kita miliki.. Itulah nafsu duniawi yang perlu kita kongkongi..

Melihat pulak apa yang dimiliki oleh rakan, teman jiran mahupun sedara.. mengganggu fikiran kita.. kita bekerja kuat untuk mencapai apa yang dihajati.. tanpa kita sedar banyak yang kita telah kehilangan untuk mencapai sasaran.. banyak yang telah kita engkar dan tak peduli..

Setelah apa yang dihajati telahpun dimiliki kita sombong, angkuh dengan rezeki yang telah Allah beri.. Itulah kita manusia yang penuh dengan noda dan dosa..

Dalam arus dunia sekarang ni kemewahan perlu ada untuk meneruskan kehidupan.. benarkah begitu? Bagaimana pula dengan sikap hidup perlu bersederhana yang dianjurkan Islam..?

Anak2 dilimpahi kemewahan tanpa diserapkan dan dididik dengan sikap bersederhana menunjuk2 pula pada kawan2 yang kurang berkemampuan dipakaikan dan dihiasi mereka dengan pakaian yang mewah2, permainan yang mahal2 kadangkala kita sanggup pula berhabisan tanpa membatasi sempadan.. "Untuk anak apasalahnya..". Itulah alasan kebanyakan ibubapa bila berlebihan untk anak yang dikasihi..

Anak2 terdidik dengan perasaan sombong,riak dan takabur yang semakin membiak dari hari demi hari..

Inikah didikan yang diterima anak2 yang bakal menerajui dunia dimasa akan datang.. nafsu mengatasi diri.. maka rasuah menjadi punca utama rezeki untuk mereka memuaskan dan meneruskan kehidupan mewah yang sekian lama mereka nikmati... semuanya hasil didikan daripada ibubapa mereka juga.. Nauzubillahiminzalik.. sedarlah kita ibubapa mereka, didiklah anak2 kita supaya sentiasa bersyukur sentiasa dengan rezeki yang telah Allah beri..

Bangunlah, bangkitlah dan ingatlah (ingatan kpd diri sendiri) hentikan semua ini dan kembali kpd jalan yang Allah redhai.. sekat nafus cintakan dunia..

Sesungguhnya aku juga selalu terlupa..

0 comments: