Kecoh disebabkan cicakman....

Monday, November 01, 2010 Edit This 0 Comments »
Kira2 lebih kurang pukul 7 mlm semalam.. diwaktu azan maghrib sedang berkumandang di lcd tv.. kami sekeluarga dikejutkan jerit pekik tangisan Dina dan disusuli pula oleh suara2 Ammar seolah2 sedang berlawan dengan sesuatu didalam bilik air.."Yah..hiish..ish..yah ishh..ishh..". Terdengar pulak ketukan pintu bilik air bertalu2 seolah2 dipukul seseorang.. Dina masih lagi dengan tangisannya.. sambil menjerit2 menyebut..."Cicakman...cicakman...mama cicakman..."

Tak lama kemudian Insyirah datang ke arahku yang sedang asyik bersantai di ruang tamu sambil menunjuk2 ke arah bilik air rumah kami dengan memuncung2kan mulutnya menyebut.."Cicau...cicau...cicau..".. Aku tak berapa nak ambik port tapi masih lagi memerhatikan wajah comel anakku yang kebasahan seperti disiram air..

Babahnya bangun sambil memimpin tangan Syirah yang masih lagi menyebut.. "Cicau..cicau.. cicau.." tak lama kemudian anak2ku yang lain bertempik sebaik sahaja babahnya membuka pintu bilik air.. kali ini Dina menjerit dengan lebih kuat lagi..."AAA....CICAKMAN..BABAH CICAKMAN..". Aku segera ke dapur untuk melihat kejadian sebenarnya apakah yang menyebabkan kekecohan itu berlaku... di dapur di depan bilik air, aku melihat suamiku dikerumuni oleh anak2ku yang lain.. Seolah2 melihat sesuatu di atas lantai bilik air.. Syirah melihatku sambil menunjukkan sesuatu.."Cicau..cicau..cicau.." Wajahnya seperti ketakutan..

"Cicau..cicau..cicau.."

Aku menjenguk dan disitu diatas lantai bilik air itu aku melihat seekor cicak yang tak boleh bergerak sedang kebasahan.. cuba memanjat2 dinding tapi tak berjaya.. menurut anak2ku yang lain, Ammar yang sedang mandi bersama Dina, telah menyimbah cicak yang malang itu semasa cicak itu sedang memanjat dinding sehingga menyebabkan cicak itu terjatuh lalu takleh melekat ke dinding semula akibat kebasahan..

Setelah cicak itu berjaya dikeluarkan oleh suamiku.. Dina yang sudah kembali tenang dari tangisannya meneruskan semula kegiatan mandinya.. kali ini dimandikan oleh babahnya pula... Dan Syirah yang masih lagi sehingga ketika ini tak berani masuk ke bilik air itu dek kerana bimbang jika sekiranya 'Cicau' muncul semula...

0 comments: