Thursday, January 12, 2012 Edit This 0 Comments »
Adat berniaga macam ni la ada hari naik ada hari turun.. tapi setakat ni Alhamdulillah rezeki kami di sini tetap ada.. walau penat tetapi sentiasa pegang duit.. itu nikmat org berniaga..

Anak2 pulak suka la semenjak ada kedai ni.. mereka tukang perabih aiskrim, air kotak serta coklat yang ada di depan kaunter.. yang dah besar semakin memahami dapat kawal sikit bila berdepan dengan keropok yang menjadi tarikan anak2..

Hari2 sebaik tutup kedai kami akan berikan sedikit wang untuk disimpan dalam tabung.. masuk dalam tabung haji bila duit mencecah seratus.. Paling pandai menyimpan Arrie.. baru dua bulan duitnya dah mencecah seratus setengah.. hasil dari kutip skrap dan upah menolong di kedai..

Semoga anak2ku sentiasa ingat akan detik ini.. kita telah lalui kehidupan susah dan senang bersama.. jadikan pengajaran untukmu di masa depan..

HAri ni jualan ikan dan ayam amat laris.. tinggal seekor dua yang masih berbaki..Alhamdulillah.. di raut wajah abah terukir senyuman.. senyuman tanda kelegaan dan gembira dengan jualan pada hari ini, setakat tengah hari ini.. Cuaca hujan di sini tetapi ternyata bukan disebabkan cuaca, yang menentukan rezeki kami.. Allah maha kuasa Dia yang menentukan apa yang dikehendakiNya.. Barang2 yang dipamerkan di kedai kami turut susut laris di beli .. Oh lupa pula nak cerita..

Selepas kejadian kemalangan kami pada bulan september tahun lalu.. kami pulang ke kg untuk mencari tukang mengubah suai kedai sebelum tu ambil kereta di Manjung.. Bacat yang mengambil kami di stesen bas manjung..

Sebelum tu suamiku ada terbaca iklan jualan lelong barangan kedai di internet yang terletak di Alor Setar.. kami tetarik dengan peti ais serta gonzola yang dijual sebanyak 9 buah itu.. lalu kami ke kedai itu untuk melihat keadaan barangan tersebut.. dalam iklan kesemua barang dijual dengan harga Rm12.9k.. kami hanya ingin melihat2 saja pada mulanya.. menurut si penjual barangan seperti peti ais dan gonzola di lelong beserta dengan barangan yang tersedia ada untuk buka perniagaan runcit, barangan asas seperti beras 30 kampit, gula 2 bundle, minyak masa dll juga ada.. dia menetapkan syarat jika nak beli kena borong semua.. Agak mahal 12 ribu.. lalu aku mula meminta mengurangkan harga tersebut sehingga 50%.. tanpa disangka dia bersetuju pula.. tanpa berlengah suamiku bersetuju lalu meminta juga persetujuan dariku.. katanya ini rezeki barangan tersebut sebenarnya lebih daripada rm5k.. tak termasuk peti ais yg berharga 3k dan juga gonzola rm350 dikalikan pulak dengan sembilan biji.. orang tu setuju dengan harga yang aku tawarkan sebanyak rm6400.. kami terus setuju.. opps duit belum cashkan lagi masih berbentuk cek macam mana ni mau makan masa 3 hari nak cashkan..

Aku minta pertolongan Along dan akak Miza yang sentiasa sudi membantu minta dahulukan rm5k..Along kebetulan simpan wangnya di dalam tabung haji.. waktu tu pulak hari sabtu pejabat tutup..Along suruh aku tanya akak..aku telefon akak dia terus setuju tanpa teragak2.. terima kasih akak.. selepas 3 hari aku memulangkan semula wang tersebut kepada akak.. Akak menolak dia suruh aku simpan untuk kegunaan kami sekiranya kami memerlukan.. tetapi aku tetap memulangkan duit itu.."Lain kali bila orang terdesak nanti orang cakap ngan akak buat masa ni tak perlu..terima kasih banyak..".

Barang2 tersebut aku bawa pulang kekedai.. tapi respon yang diterima terlalu menakutkan menurut pengalaman org yang pernah berniaga disini barangan yang kami beli tak laku di kg ini.. Ah Sudah.. risaunya duit dah habis pulak tiba2 dikatakan tak laku.. Suamiku cuba  menenangkan perasaanku.. "Rezeki Allah sapa yang tahu kita cuba dulu kalau tak boleh nak buat camana..".. ternyata barangan kami tetap di beli oleh orang2 kg, orang pattani serta bangla yang ada disini.. Alhamdulillah syukur..

Kak Yam dan Abang Bahdun pernah datang kekedai dan meneliti barangan kami.. diorang memberikan sokongan berbentuk galakan kepada kami.. Kak Yam nampak excited bila datang ke sini.. dia gembira melayan pelanggan yang datang.. dan turut membantu kami melayan pelanggan.. aku seronok melihat reaksi yang diberikan mereka.. serupa galakan kepadaku untuk terus maju mengusahakan kedai ini..

Semoga impian kami ingin membina rumah di kampung dapat di kabulkan oleh Allah... semoga kami sentiasa dimurahkan rezeki... Amin..

0 comments: