Wednesday, January 11, 2012 Edit This 0 Comments »
Hari nie seperti biasa buka kedai awal..6.30 pagi dah buka.. buat karipap untuk bekal anak2 ke sekolah.. abah pulak sibuk menyiapkan sayur, ikan dan ayam untuk jualan.. kesian dia sejak balik ke kampung belum pernah berehat.."Fizikal letih tapi yang penting hati gembira dapat bersama dengan anak2 selalu.."..itu yang selalu dikatakan bila aku tanya ..letih tak buat semua ni..



Kekadang aku tak faham.. kenapa dia sanggup bersusah payah begini sedangkan sebelum ni dia seorang jurutera di kilang dan mempunyai ramai staff.. sanggup pulang ke kampung.. Stress dengan kerja yang ada dan dah letih berbelas tahun kerja kilang.. itulah alasannya.. Selepas amik anak sekolah ada je ole2 yang dibelikan.. "Kenapa sekrang ni abah selalu je beli makanan bawak balik..?" tanyaku semalam.. "Sebelum ni abah risau kalau beli macam2 nanti susah kita nak simpan duit.. dapat gaji habih bayar hutang keta, rumah, segala bil.. sekarang ni dah tak perlu fikir sangat duit motong dah cukup untuk bayar hutang.. lebihan duit kedai kita boleh simpan.. lega sikit.. abah kan selama ni yang cari nafkah abah risau kalau duit tak cukup..".. Jawapan tulus dari suamiku...

Memang benar suamiku sangat2 bertanggungjawab.. beruntung aku bersuamikan dia.. Abah semoga abah terus sihat dan bahagia selalu..

Anak2 pulak sejak pulang ke kampung aku selalu pesan.."Kita sekarang ni susah.. belajar elok2 untuk masa depan.. masa ni hanya sekali tak boleh diulang jadi gunakan masa ni untuk belajar bersungguh2..tolong abah ngan mama.. kesian kat abahkan abah kena keluar awal pagi pergi pasar lepas tu motong pulak.. bahagiakan abah dengan kejayaan kakak dan abang.." Nasihat aku yang selalu diberikan untuk anak2.. selalunya mereka akan menangis mendengar kata2ku ini.. bukan apa aku hanya nak timbulkan kesedaran bahawa kami buat semua ini untuk mereka juga dan inginkan kejayaan masa depan mereka..

Terima kasih suamiku dan anak2 yang bersatu padu bersamaku untuk menempuhi dugaan kehidupan..

0 comments: