Cermin...

Tuesday, July 28, 2009 Edit This 0 Comments »
Kita tak dapat lari dari melihat cermin pada setiap hari. Kita melihat cermin untuk merapi diri agar sentiasa kemas dan segak bagi si lelaki manakala perempuan pula untuk menghias dan mencantikkan diri.

Pernah tak kita anggap tingkah laku seseorang dijadikan cermin bagi diri kita? Kini aku jadikan tingkahlaku seseorang tak kira yang baik dan buruk sebagai cermin diri aku.

Aku nak menilai diri aku melalui tingkahlaku seseorang melalui kacamata aku sendiri. Aku nak bandingkan diri aku dengan tingkahlaku seseorang yang aku senangi dan tidak aku senangi agar aku boleh jadi yang lebih baik berbanding diri aku sekarang ini. Dengan itu aku lebih kenal siapa aku dan aku lebih tahu ciri2 keperibadian aku.

Yang buruk akan kujadikan sempadan dan yang baik akan kujadikan teladan.

Banyak pengajaran yang kita boleh dapati bila kita sentiasa mencermin diri sendiri berbanding memberi komen tentang keperibadian orang lain. Kita masih bukan manusia yang sempurna. Jadi elok jadikan cermin sebagai pengukur keperibadian diri kita sendiri.

0 comments: