Stress....

Wednesday, July 29, 2009 Edit This 3 Comments »
Lain orang lain caranya untuk menghilangkan stress. Kita tak dapat lari dari tekanan atau stress. Stress sentiasa menghimpit kita di setiap masa.

Along pernah memberi sedikit tips untuk menghilangkan stress yang aku hadapi sebagai seorang surirumah yang sibuk uruskan rumahtangga dan anak2. Kata Along aku nampak tua dari usia. Mungkin sebab selepas berumahtangga aku tak banyak memberi ruang untuk diriku sendiri.

Aku rasa semakin stress bila setiap perkara yang ingin aku lakukan dihalangi. Seolah2 aku tak berhak merasai semua itu.

Aku tertekan dengan keadaan aku ini. Dengan sibuk menjaga anak kecil yang sentiasa perlukan perhatian disamping itu pulak sibuk mengambil dan menghantar anak2 ke sekolah masing. Hari2 aku buat perkara yang sama.

Ya. Aku perlu beri ruang kepada diriku sendiri. Lakukan perkara yang aku suka selagi tidak melanggar batasan agama. Untuk keluar bersosial tanpa anak2? Itu bukan caraku lebih baik aku habiskan masa dirumah melakukan aktiviti yang boleh aku lakukan bersama mereka. Mereka harus 24 jam berada di hadapan mataku, itu yang selalu berada di fikiranku.

Berkaraoke bersama anak2 asal tidak mengganggu jiran sekeliling sudahlah. Bermain badminton dengan jiran sebelah tetapi kadangkala menimbulkan ketidakselesaan dalam diri bimbang menarik perhatian orang. Maklumlah bila bermain badminton kita perlu agresif dan mungkin agak terkinja2. Dan tak manis pulakkan.... Entahlah aku banyak menitik beratkan pandangan orang sebab itu banyak perkara yang menjadi penghalang. Jadi bermain badminton jarang aku lakukan jika ada kawan tak dapat aku elakkan.

Itu tak boleh ini tak boleh. Jadi apa yang boleh. Boleh untuk sesetengah individu atau hanya untuk diriku sahaja? Aku nak menjerit hilangkan tension aku.... tetapi tak termampu...bimbang di cop gila oleh jiran tetangga... (tetapi jerit marah kat anak selalu, tanda2 stress tu).

Benci... benci dengan gaya itu... dengan mimik rupa itu dengan nada suara sebegitu...

Nak menangis sudah puas aku tangiskan walaupun aku tak menzahirkan...



Aku hanya mampu berserah kerana inilah jalan hidup yang aku pilih....

Takpelah aku ada anak2 yang sentiasa membahagiakan aku dengan gelagat dan telatah masing walaupun aku sering diuji dengan kenakalan mereka....itu yang memberi kekuatan kepada agar terus gagah mengharungi dugaan kehidupan.

Siapa yang faham dan mengerti? Hanya diri aku sendiri sebab aku tak mampu berkongsi....Sepi, tetapi dimata kasar aku sering dikelilingi........

Aku ingin di fahami... sampai bila aku harus menunggu? Entahlah mungkin inilah nasibku....sob sob sob.....

Mujur aku dikurniakan,

Dina yang semakin tembam yang selalu membuatkan aku tergelak dengan omelannya, Arrie yang selalu cakap, "Tak tahu, tak ingat." dan Iffa yang bermulut Sadyah.... Ish.. ada ada aje bebudak ni...

Ammar Hanania yang agak agresif yang selalu bikin dadaku sesak

Yang terkini Insyirah yang baru saja aku lahirkan kedunia...

Dan peneraju utama dalam melayari rencah kehidupan yang aku harapkan dapat memberi kebahagian terhadap aku dan anak2, suamiku...

Dan aku masih ada Allah tempat aku bermohon perlindungan dan juga anak2 penghibur di saat aku sedang berduka lara..... sob sob sob...


3 comments:

Ahau - Dee said...

Jangan difikir sangat apa orang nak kata ... you can't pleased everyone my dear. Yang penting buat apa yang kita rasa kita patut buat & be happy.

Tak kan tak ingat apa orang duk kata kat saya masa di CS dulu. Be yourself.

ieda said...

Entahlah... beza lelaki dan perempuan ialah perempuan lebih banyak fitnahnya berbanding lelaki.

Tapi saya tak sekuat abg zahidi menghadapi kata2 yg pahit untuk ditelan.

Sebab itu kita perlukan orang yang sentiasa kasihi kita dan beri sokongan bila kita perlukan. Kan? Kan?

Ernie said...

salam ziarah,
memang begitu sikap manusia... lagi-lagi kite sebagai wanita. ape yang penting kite tahu ape yang kite lakukan