Tuesday, November 09, 2010 Edit This 0 Comments »
Aku sayangkan anak2 aku.. aku jugak tahu diorang sayangkan aku.. Aku selalu bercerita tentang betapa kita perlu menghargai waktu2 kita bersama.. dan aku selalu pesan masa itu terlalu cepat berlalu betapa pentingnya kita menghargai setiap waktu itu.. betapa aku sangat sayangkan mereka dan aku mahu melihat mereka berjaya, aku mahu melihat mereka sentiasa menghormati sesama mereka, mengasihi dan sentiasa memberi pertolongan antara satu sama lain.. lebih2 lagi bila kami sudah tiada...

Aku selalu pesan.."Mama nak tengok anak2 mama semua berjaya, baik, jaga akhlak, sembahyang jangan lupa.. mama sayang anak2 mama, mama taknak anak2 mama hidup susah.. pelajaran tu penting.. kalau sayang kat mama ngan abah belajar rajin2.. bila dah besar dah berjaya itu yang buat mama gembira.. Bila dah ada kerja yang bagus Mama taknak duit.. tapi mama nak anak2 mama selalu sayang kat mama ingatkan mama.. Mama tak selamanya hidup di dunia kitapun tak selamanya hidup di dunia jadi kita kenalah sayang2 selalu.. doakan kami selalu.. itu yang penting.." Biasanya bila aku start berceloteh tentang perkara2 macam ini anak2 aku mula menangis sambil peluk2 dengan mama diorang ni... Biasanya sebelum tidur la ketika mereka bersalaman dan memeluk cium mama dengan abah diorang ni sebelum masuk tidur..

Dan aku sangat2 tak sangka rupa2nya anak2 mula memahami mesej yang aku berikan sehinggakan mereka ingin sangat mendapat sesuatu yang boleh mengembirakan kami.. bila gagal mereka sanggup memendamkan perasaan semata2 bimbang kami akan bersedih kerana kegagalan itu.. Aku sangat2 kesal dan sedih kerana aku tak tahu mereka berada dalam keadaan bersedih.. Dia masih kecil lagi baru 9 tahun mampukah dia mengawal perasaan dia untuk menangani situasi seperti itu.. aku risau sekiranya perkara ini menggangu perkembangan mereka..Minta di jauhkan..

Aku sangat2 berharap agar mereka terus bangun walaupun menghadapi apa jua rintangan dan kegagalan dalam hidup.. bila difikir2 balik ada hikmah semua ini sekurang2nya aku boleh mula memahami dan mempelajari atau mencari sesuatu sumber yang boleh aku jadikan rujukan bagaimanakah caranya untuk menaikkan semula semangat anak2 apabila menghadapi sesuatu kegagalan dalam hidup.. Aku juga boleh cuba membantu membimbing mereka dengan memberitahu mereka sekiranya mereka gagal sekarang tak bererti gagal selama2nya..

Dan diakhir perbualan kami tadi.. aku mendakapnya erat dan mengawal nada suara ku dengan berkata.."Takpela tak jadi pengawas pun takpe.. tak penting sangat.. yang penting Arrie kena belajar rajin2.. Ingat, mama sayang abang.. tapi lain kali abang kena cerita ngan mama yea apa2 yang berlaku di sekolah.. jangan diam.. takpelah..mama tak kisah nak buat macammana dah tak dapat sabar yea...." dan anak aku itu hanya mengiya2kan saja kata2ku sambil mengesat airmatnyaa yang entah berapa lama ditahannya.. nangislah anakku semoga ianya dapat menenangkan perasaanmu..

Selepas dia berlalu pergi aku tak dapat menahan kesedihan aku, airmata bercucuran bukan kerana sedih disebabkan kegagalannya tetapi kerana sedih dia sanggup memendamkan perasaan sedihnya kerana bimbang aku akan turut bersedih... Mama akan cuba mencari dimana silap mama dalam hal ini hingga memberi kesan pada Arrie..semoga di masa akan datang tidak akan berlaku perkara seperti ini..

MAMA SAYANG TERLALU SAYANGKAN ANAK2 MAMA... Terima kasih kerana menjadi anak2 yang baik..

0 comments: