Bila angin kus2 dah mai.. emosi pun jadi tak stabil..

Saturday, October 30, 2010 Edit This 0 Comments »

Belek2 gambar2 lama kat computer jumpa balik gambar ni.. rindu rasanya dengan adik2 ku yang aku sayang.. diorang dah besar.. makin lama rasa makin jauh pulak perhubungan kami.. seolah2 aku dah tak kenal diri mereka lagi.. sedih pulak rasanya.. sebak.. aku ni kategori orang yang mudah emo.. yang mudah tersentuh.. mudah rasa sedih..



Gambar2 ni ketika mereka dibawah jagaan aku bila mak pergi haji 2 thn lepas.. entah diorg suka atau tak ketika duduk ngan aku dulu.. jahatkah aku pada mereka.. adakah mereka rasa aku menganiayai mereka.. entahlah yang pasti aku sayang kan diorg ni.. dan aku rasa aku cuba sebaik2nya menjaga amanah yang mak berikan pada masa tu.. sebab aku yang bersunguh2 mendesak mereka duduk dengan aku.. bukan apa sebab nak kembali macam dulu duduk serumah...

Ajip.. dulu masa dia kecik2.. aku selalu bawak dia jalan naik moto.. kalau balik kerja, pergi kedai aku suka angkut dia.. aku bawak dia ikut aku naik bas jalan2 Klang pun pernah gak.. masa tu umur dia lebih kurang 2 tahun.. comel dia dulu masa kecik2.. sekarang umur dia dah pun 13 tahun.. aku harap dia belajar rajin2.. fikirkan masa depannya.. hormati mak dan adik beradik yang lain.. jaga akhlak dan perangai jangan tinggal solat.. kakcik sayangkan Ajip.. nak tengok Ajip berjaya bila dewasa.. belajar tau.. jangan main je.. kalau Ajip nak berjaya akan datang, kena ubah sikap dari sekarang.. yang lain2 ok.. tang belajar tu kena usaha sikit ek.. semua orang sayangkan Ajip.. kami semua hanya mampu memberi nasihat yang lain2 Ajip kena usaha untuk capai matlamat.. kejayaan tak datang secara percuma perlukan usaha kita juga..

Hani, pendiam dan suka menyendiri.. mungkin kerana faktor kesihatan yang dia alami.. mudah di serang asthma.. sian dia tak boleh silap sikit mesti sakit2.. sabar yea Hani.. setiap orang ada kelemahan masing2.. Mak selalu risaukan Hani.. tengah2 mlm kalau Hani sakit2.. mak akan mintak bantuan Along atau abang.. Hani dah besar sekarang makin cantik pandai berhias..

Sebulan sebelum berpindah ke Johor sempat bawak mak jalan2 area Port Klang..

Hani.. kakcik tau Hani mesti tau yang mak sayangkan Hani.. selalu risaukan Hani.. yang tak tidur malam menjaga Hani ketika sakit pening Hani.. yang rajin mengurut kaki Hani.. yang selalu bangun membancuh kapur yang dicampur limau nipis semata2 risaukan Hani.. balas jasa2 mak dengan menunjukkan kasih sayang Hani dengan cara belajar2 bersungguh2 dalam apa jua bidang yang Hani suka.. Hani turutilah nasihat mak.. Hani kena ingat selalu, kita tak selamanya hidup didunia.. balaslah jasa2 mereka selagi hayat kita masih ada.. berikan kegembiraan kepada mereka yang sayangkan kita..

Hani baik.. pandai melayan kanak2 semua budak sukakan Hani.. kakcik sayangkan Hani.. serlahkan sifat2 kewanitaan yang memang ada dalam diri kita.. kita perlu pupuk dan semai.. maka akan timbullah sifat lemah lembut yang tersembunyi dlm diri..

Nasib baik adik beradik aku baik2 semua.. tak kisah dikejutkan tengah malam sanggup bantu mak yang masih lagi cekal menjaga adik2 yang lain selepas kematian abah 12 thn lepas.. dengan dibantu oleh Along dan abang yang sudahpun berumahtangga tapi masih lagi tak lupa memberi bantuan bila diperlukan.. dapat pulak jodoh2 yang baik2...Alhamdulillah sekarang ni ada Nana yang menjaga mak dan adik2.. juga mempunyai suami yang baik yang boleh menjadi ketua rumah peninggalan abah .. yang dapat membimbing adik2 lain belajar mengaji, memberi tunjuk ajar dalam pelajaran... dan yang penting boleh tengok2kan mak dan adik2.. untung sungguh mak mempunyai anak2 seperti adik beradik yang aku miliki..

Along, abang, kakak dan Nana banyak berkorban untuk mak dan adik2 Ekal, Ajip dan Hani.. baik dari segi kewangan dan lain2.. pendek kata setiap ahli keluarga kami banyak berjasa dan memainkan peranan mereka membantu mak sebaik2nya.. abang umpanya seperti ayah bagi adik2.. kasih sayang yang abang bagi tak berbelah bahagi.. apa jua yang mereka berkehendakkan akan abang usahakan sekiranya diperlukan.. Ingat ye adik2 balas jasa2 orang yang menyayangi korang semua tau...

Aku? Apa peranan aku..? Entah....kewangan? Jauh sekali.. kalau diberi pun tak sebanyak yang mereka beri pada mak.. Perhatian..? Tingkah laku dan perbuatanku? Tak sebaik mereka.. bila aku menulis tentang mereka baru aku sedar banayknya kekurangan aku tiada apa2 yang pernah aku lakukan untuk mak dan adik2..

Mak sedang memangku Dina..

Mak banyak berkorban untuk aku... banyak jugak 'pening' dgn kerenahku.. banyak membantuku.. ketika disaat aku melahirkan anak2.. wajah mak yang berada diingatanku.. setiap kali aku sakit ketika contraction hanya mak yang aku ingat.. sebelum ke hospital aku akan pastikan mak memaafkan aku.. hanya doa mak dan suami yang aku perlukan ketika aku menghadapi saat2 kelahiran..

Mak baik.. selalu memikirkan orang lain berbanding dirinya sendiri ..selalu menolak bila aku berikan duit yang tak seberapa dengan memulangkan duit yang aku berikan kepada cucunya.. alasannya.. "Mak ada duit..kau belilah apa2 untuk anak.." Itulah mak aku.. dari nenek juga aku diberitahu mak tak sampai hati mengambil duit yang aku beri kerana aku tidak bekerja malahan mempunyai anak2 yang ramai... itu rupanya yang mak fikirkan..

Mak.. Ieda sayangkan mak.. mak terlalu baik.. Mak jagalah diri mak jagalah kesihatan mak tak usah bimbang yang lain2.. kami semua sayangkan mak.. melihat gambar2 mak tersenyum bersama adik beradik lain dah memberi gambaran yang mak benar2 bahagia ketika ini.. MAafkan anakmu ini yang terlalu banyak dosa kepada mak..

Rindunya aku entah bila aku dapat bersemuka dengan mereka semua...

0 comments: