Monday, October 18, 2010 Edit This 0 Comments »
Menjadi ibubapa kepada anak2 bukan sahaja membesarkan kita dipertanggungjawabkan untuk mendidik mereka... setiap hari setiap waktu bimbang sekiranya kita tak dapat melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang Allah beri.. melihat mereka semakin membesar membuatkan saya tertanya2.. adakah saya telah menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan..?

Sebagai ibubapa kita selalu terlepas pandang beberapa adab dan peraturan kita apabila dihadapan anak2.. Berikut adalah beberapa senarai yang saya dapat listkan disini berdasarkan apa yang diperkatakan oleh Pakar Motivasi Dr Hasan Hj Mohd Ali, terdapat 40 kesilapan ibubapa dalam mendidik anak2..

Ya Allah, setelah dibaca mengenainya memang ada kesilapan yang pernah saya lakukan tanpa saya sedari ketika berada di depan mereka.. Insya-Allah di masa akan datang saya akan berubah untuk kebaikan dalam membentuk keperibadian anak2.. untuk memperbetulkan anak2 kita sendiri perlu berubah untuk memperbaiki apa yang jua kesalahan dan kesilapan yang pernah kita lakukan..


Banyak kesilapan yang saya lakukan..kasar, sering memarahi berlebihan tidak sepadan dengan kesalahan yang anak2 lakukan.. mungkin terlalu mengongkong.. saya sendiri selalu tertanya2 apakah yang dibuat ini betul.. adakah saya terlalu mengongkong kebebasan mereka berkawan..? Mungkin pada pandangan saya betul..saya tidak benarkan mereka berkawan dengan kanak2 yang kasar, nakal, kurang adab yang pada pandangan saya, saya bimbang tentang pergaulan mereka itu akan memberi kesan yang negatif kpd anak2..

Bagi saya, mereka perlu dididik ketika masih kanak2 lagi.. kerana pada usia begini mereka hanya menganggap diri mereka adalah milik ibubapa..mudah saya bimbing dan bentuk dan pada ketika inilah saya perlu menunjukkan ketegasan dan bimbing mereka sebaiknya supaya apabila remaja nanti saya akan dijadikan tempat untuk mereka meluahkan apa yang tersirat di hati dan mempercayai kami lebih daripada rakan2nya..saya bimbang apabila remaja kelak mereka akan lebih mempercayai rakan2nya daripada ibubapa sendiri.. tapi adakah ini hanya pandangan saya sahaja..

Bagi saya juga anak2 perlu selalu diperbetulkan dan diberitahu apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan. anak2 masih tidak tahu menilai baik dan buruknya sehinggalah mereka benar2 saya yakini boleh berdikari dan membuat keputusan sendiri apabila segalanya saya telah ajarkan terlebih dahulu dan yang penting agama menjadi keutamaan mereka apabila membuat sebarang keputusan..sebelum itu ibubapalah yang perlu memberi tunjuk ajar dan perlu memberi penerangan adakah yang dilakukan itu selaras dengan agama, apa yang halal dan haram menurut pandangan Islam..




Saya terlalu banyak melakukan kesilapan..Semoga apa yang pernah dilakukan tidak dicontohi oleh mereka.. Kita semua mahukan yang terbaik untuk anak2 agar mereka cemerlang di dunia dan akhirat.. sebagai hambaNya kita tak sempurna dan sentiasa melakukan kesilapan.. tetapi sebagai hambaNya juga saya hanya mencuba melakukan yang terbaik dalam mendidik dan membentuk sahsiah diri anak2..saya perlu membuang sikap yang tak elok dalam diri saya...semoga apa yang diusahakan akan berhasil.. Setelah berusaha saya hanya mampu berdoa agar Allah dapat memakbulkan doa saya..Kita hanya merancang Tuhan yang menentukan... semoga Allah sentiasa memberikan hidayah dan bimbingan kepada saya dalam menjalankan peranan sebagai ibu kepada anak2 yang saya kasihi dan sayangi dengan sepenuh jiwa..


Anak2ku,
Maafkan Mama, dalam mendidik anak2 mama sering alpa dan cuai.. mama akan berusaha untuk melakukan yang terbaik untuk anak2... semoga anak2 menjadi anak2 yang soleh dan solehah cemerlang dunia dan akhirat.. dipermudahkan dalam setiap apa jua urusan yang dilakukan..

Sumber di bawah ini dipetik dari:

http://cikgumala.blogspot.com/2008/10/tips-cara-mendidik-anak-sedari-awal.html


Kadang-kadang dalam usaha mendidik dan memberi ilmu pada anak-anak ada beberapa perkara yang kita terlepas pandang.
Untuk itu marilah kita renung-renungkan tips ini demi kebaikan bersama....

Menurut Pakar Motivasi Dr Hasan Hj Mohd Ali, terdapat 40 kesilapan ibubapa dalam mendidik anak-anak. Iaitu;

1) Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

2) Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

3) Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak.

4) Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak.

5) Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disaji untuk anak-anak.

6) Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan.

7) Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan.

8 ) Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak.

9) Kurang melahirkan kasih sayang.

10) Sering mengeluh di hadapan anak-anak.

11) Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi & pulang dari sekolah.

12) Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan.

13) Tidak memberatkan pendidikan agama dikalangan anak-anak.

14) Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak.

15) Tidak programkan masa rehat dan riadah anak-anak.

16) Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca.

17) Mengizinkan anak menjamah makanan @ minuman yang tidak halal.

18) Tidak tunjuk contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak.

19) Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak.

20) Terdapat jurang komunikasi di antara ibu bapa dan anak-anak.

21) Tidak menggunakan bahasa yang betul.

22) Suka bertengkar di hadapan anak-anak.

23) Senantiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak.

24) Tidak Membimbing Anak-anak supaya mematuhi syarat.

25) Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak.

26) Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak.

27) Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak.

28) Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak.

29) Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak.

30) Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak.

31) Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak.

32) Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak.

33) Kerap Meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan oleh anak-anak.

34) Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.

35) Sering mengancam dan menakutkan anak-anak.

36) Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan.

37) Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman keatas anak-anak.

38) Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak.

39) Tidak tegas mendidik anak-anak.

40) Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama.


Dan yang dibawah ini pula diambil dari sebuah laman forum Islam yang agak terkenal..

EFFECTIVE ISLAMIC PARENTING

(Read each morning!!!)
1. I am raising my child to be a successful vicegerent (khalifah) of Allah, who will help create a truly Islamic World.
2. Today I will try my best to know and understand all the influences upon my child's development.
3. Today I will try my best to help my child understand the power of negative influences to take him/her away from Allah, and the power of positive influences to take him/her to Allah.
4. Today I will try my best to shield my child from the power of the negative influences to take him/her away from Allah.
5. Today I will try my best to enhance (increase) the power of the positive influences upon my child to take him/her toward llah.
6. Today I will try my best to notice some positive things my child does or says, and tell him/her how much those things are appreciated by me and by Allah.
7. Today I will try my best to say nothing negative to my child. Even if I have to correct my child's wrong behaviour I will try my best to find some positive way to do so.
8. Today I will love my child unconditionally, but I will try my best to express that love at times which are most beneficial to my child.
9. Today I will try my best to be an example of a good and right human being (Muslim) for my child.
10. Today I will pray for Allah's help that I can be a good parent for my child.


Insya-Allah mama akan cuba mempraktikkan apa yang disarankan...

0 comments: